Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Vogelhuisje nabouwen met Knex: Stappenplan met foto's
Met dit stappenplan met foto's bouw je een vogelhuisje na met Knex.
Downloadbaar lesmateriaal (33)School/onderwijs -
Programmeren met Scratch: Presentatie
Met deze presentatie leer je stap voor stap programmeren met Scratch.
Downloadbaar lesmateriaal (12)Leerkracht, ICT-coördinator -
WebTechie: Open source leermiddelen
Deze blog is de privéspeeltuin van Frank Delporte. Hij post niets spectaculairs of wereldschokkends, af en toe een kleine update als iets zijn aandacht trekt, of als hij het de moeite waard vind om er wat tijd aan te besteden.
Op de blog vind …
Website (10)Organisatie, firma, vzw -
Programmeren met Scratch: Initiatieles
In deze initiatieles ontdekken leerlingen een aantal mogelijkheden van Scratch.
Ze leren volgende zaken:
- inloggen op de website van Scratch,
- blokjes aan elkaar klikken,
- een nieuwe sprite toevoegen,
- de achtergrond wijzigen,
- kleureffect …
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Computer- en internetgebruik
In deze les rond computer- en internetgebruik komen volgende onderwerpen aan bod:
- de geschiedenis van de computer,
- hoe denkt een computer,
- klasgesprek over sociale media,
- een spel maken met Scratch,
- een verhaal verzinnen met Scratch.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Student (lerarenopleiding) -
Levend programmeren: Logisch en wiskundig denken
Met levend programmeren kan je op een eenvoudige en speelse manier werken aan computationeel denken, logisch en algoritmisch denken.
Onze website bevat een lesfiche, een handleiding en materialen om onmiddellijk aan de slag te gaan in de …
Website (8)ICT-coördinator -
Stadialeer: Jean Piaget
In deze presentatie vind je de stadialeer van Jean Piaget:
- sensomotorisch stadium (reflex, zintuiglijk, geheugen, objectpermanentie);
- pre-operationeel stadium (egocentrisme, taalontwikkeling, fantasie, probleemoplossend); …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
STEM Alliance: Praktijkvoorbeelden
Europese databank van STEM-leermiddelen, selecteerbaar per
- vak,
- leeftijd,
- type leermiddel,
- taal,
- type onderwijs.
Website (7)Leerkracht -
Leg de fiets na met gekleurde rietjes: Fotostappenplan
Een fotostappenplan om correct een fiets te vormen met rietjes in verschillende kleuren.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Student (lerarenopleiding) -
App Inventor: Praktijkvoorbeelden
Een syllabus van ruim veertig pagina's om met App Inventor aan de slag te gaan.
Met een aantal praktijkvoorbeelden, die leerlingen kunnen aansporen om zelf te programmeren.Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Codefestival 2016: Presentaties
In deze bijdrage vind je de presentaties van het Code Festival van 10 oktober 2016. Het Code Festival is een organisatie van het Departement Onderwijs en Vorming. Hiermee wil men zoveel mogelijk leerlingen uit zoveel mogelijk klassen …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Pivot Stickfigure Animator: Eenvoudige animatiefilmpjes maken
Met dit programma kan je op een eenvoudige manier samen met de leerlingen een animatiefilmpje maken.
Dit programma laat de gebruikers toe om stick-figure animaties te creëren en ook op te slaan als een animated GIF. De animaties kunnen ook …
App of software (5)Leerkracht