Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
WebTechie: Open source leermiddelen
Deze blog is de privéspeeltuin van Frank Delporte. Hij post niets spectaculairs of wereldschokkends, af en toe een kleine update als iets zijn aandacht trekt, of als hij het de moeite waard vind om er wat tijd aan te besteden.
Op de blog vind …
Website (10)Organisatie, firma, vzw -
Levend programmeren: Logisch en wiskundig denken
Met levend programmeren kan je op een eenvoudige en speelse manier werken aan computationeel denken, logisch en algoritmisch denken.
Onze website bevat een lesfiche, een handleiding en materialen om onmiddellijk aan de slag te gaan in de …
Website (8)ICT-coördinator -
STEM Alliance: Praktijkvoorbeelden
Europese databank van STEM-leermiddelen, selecteerbaar per
- vak,
- leeftijd,
- type leermiddel,
- taal,
- type onderwijs.
Website (7)Leerkracht -
Kloklezen oefenen: Scratch
Klik op de gele knop en verwoord hoe laat het is.
Klik daarna op de groene knop om het juiste antwoord te horen.Met de pijltjes kan je de volgende niveaus instellen:
- uren,
- halve uren,
- kwartier,
- blokken van 10 …
Interactieve oefening (6)Leerkracht, ICT-coördinator -
Programmeer jouw dansfeest: Hour of code
Programmeer je eigen dansfeestje met dieren. In deze Hour of Code-activiteit van Code.org gebruik je blokken code om verschillende dansers te kiezen en hun dansbewegingen en reacties op de muziek te programmeren. Je doorloopt …
Interactieve oefening (5)Organisatie, firma, vzw -
STERK IN STEM: Een portaalsite naar STEM-projecten
Deze portaalsite bundelt alle onderzoeksprojecten van het Expertisecentrum Onderwijsinnovatie van Hogeschool Vives over STEM-onderwijs.
Website (5)Leerkracht -
Techniek en wetenschappen: Verzameling weblinks
Deze website bevat een verzameling links naar technische en wetenschappelijke websites onderverdeeld in categorieën. Er is ook materiaal over programmeren in HTML, CSS en Javascript te vinden.
Website (4)Andere functie -
Peter Mathijssen: Lesmateriaal over coderen
Deze website van Peter Mathijssen verzamelt informatie, lesmateriaal en tutorials over apps en projecten die allemaal met computing en computationeel denken te maken hebben. Zaken die aan bod komen zijn onder andere:
- MicroBlocks,
- MIT App …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Kloklezen: Zeg en teken de tijd
Klik op nieuwe tijd om een nieuwe tijd in te stellen. Nu heb je 2 mogelijkheden:
- klik en luister naar zeg de tijd en noteer de tijd digitaal. Daarna controleer je door op teken de tijd te klikken. Je hebt dus een kladblad en een potlood …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Programmeren: Symbaloopagina
Deze Symbaloopagina bevat een aantal links naar websites over programmeren in het onderwijs.
WebsiteICT-coördinator -
Makerspaces in België vinden
Ben je op zoek naar een makerspaces in jouw buurt? Bekijk deze kaart. Je vindt er makerspaces, fablab's en MaakBibliotheken in België.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator