Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Denkspelletjes
Op deze website vind je volgende denkspellen:
- braingames,
- denkspellen,
- woordspellen,
- kruiswoordraadsels,
- sudokupuzzels,
- geheugenspellen,
- sorteerspellen,
- rekenspellen.
WebsiteLeerkracht, Ander -
VanJufMarjan: Lesideeën
Op deze website vind je heel wat lesideeën en gratis (downloadbare) lesmaterialen terug.
Een greep uit het aanbod:
- tekstlogica's in verschillende thema's,
- woordzoekers,
- knutselopdrachten,
- tussendoortjes,
- keuzekastopdrachten,
- ...
WebsiteLeerkracht -
De Creatieve Code
De Creatieve Code zet programmeren in als een creatieve tool en is tegelijkertijd een actieve manier om meer over kunst te weten te komen. Leerlingen leren bovendien kritisch te kijken naar technologie door er zelf mee aan de slag te gaan.
Samen …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Programmeren in het Stedelijk Onderwijs Gent: Opdrachten, ideeën, tips en links
Een website waarop heel wat opdrachten, ideeën, tips en links te vinden zijn in verband met programmeren.
De informatie wordt opgesplitst in:
- kleuter,
- eerste graad,
- tweede graad,
- derde graad,
- secundair.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Leerlijn digitale geletterdheid: Vier posters
De wereld om ons heen wordt steeds complexer en digitaal gedreven. Technologie is zodanig geïntegreerd in ons leven, dat digitale vaardigheden onmisbaar zijn. FutureNL streeft naar een passende aansluiting van de onderwijspraktijk op de …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Hedy: Tekstueel leren programmeren
Hedy is een tekstuele programmeertaal die speciaal ontwikkeld werd voor jonge leerlingen. Als leerlingen beginnen met programmeren, gebeurt dat vaak in eerste instantie met een blokkentaal, zoals Scratch. Zulke blokkentalen zijn een goede manier …
App of softwareAnder -
GVBS De Wingerd: Online oefenen
Op de schoolwebsite van GVBS De Wingerd vind je een verzameling van websites waar leerlingen online kunnen oefenen. Eigen gemaakte spellen krijgen een button met het logo van de school.
Er is ook een link voor wie liever met een tablet aan de …
Website (5)Leerkracht -
Micro:bit: 101 projecten
Deze website bevat een grote hoeveelheid micro:bit-projecten. De lessen worden stapsgewijs opgebouwd. Daarnaast vind je ook een materiaallijst om zelf klassets samen te stellen.
Website (5)Leerkracht -
Bouwen: Opdrachten volgens de denksleutels
Met deze denksleutels zet je je kleuters aan tot creatief, praktisch en analytisch denken rond het thema bouwen. Ook sterkere kleuters kan je met deze vragen uitdagen.
Dit leermiddel is een praktische uitwerking van Denksleutels, een …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Krazy dad: Sudoku's en andere uitdagende puzzels
Op deze website vind je printbare denkpuzzels zoals sudoku's, doolhoven, zeeslag ... De puzzels zijn er in vele varianten en opgebouwd volgens moeilijkheidsgraad.
Het is een handige site als je op zoek bent naar materiaal om een leerling extra uit te …
Website (9)Leerkracht -
SmartGames: Begeleidende werkbladen
Bij elke smartgame hoort een blad waarop de leerling kan aanduiden tot welk niveau ze al gekomen zijn en welk doel de leerkracht voorop stelt.
Downloadbaar lesmateriaal (22)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Mission Zero: Coderen voor het ISS
Mission Zero biedt deelnemers tot 19 jaar de kans om hun zelf geschreven code of computerprogramma op het ISS in de ruimte te laten draaien. Deze uitdaging is zowel geschikt voor beginners in programmeren als voor kinderen in de basisschool.
Teams …
WebsiteICT-coördinator, Systeembeheerder