Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Codefinity: Online codeerplatform
Codefinity is een online leerplatform voor ontwikkelaars en programmeurs. Het biedt cursussen over webontwikkeling, datawetenschap, data-analyse en SQL. Het omvat ook opdrachten voor leerlingen, zoals praktische projecten en uitdagingen.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Vergroot jouw technische vaardigheden met Google
Of je nu nieuw bent in de informatica of een ervaren programmeur bent, hier vind je de Tech Dev Guide van Google.
Google heeft zorgvuldig materiaal uit verschillende bronnen samengesteld, waaronder enkele gemaakt door Google, die je kan gebruiken om …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Object georiënteerd programmeren in Python: Cursus
In deze bijdrage vind je de link naar een gratis leerwebsite over de programmeertaal Python. Na het overlopen van de basis in het vijfde jaar ligt de nadruk in de cursus op:
- klassen,
- subklassen,
- constructors,
- modules,
- pip install, …
Website (3)Leerkracht -
Programmeren in het Stedelijk Onderwijs Gent: Opdrachten, ideeën, tips en links
Een website waarop heel wat opdrachten, ideeën, tips en links te vinden zijn in verband met programmeren.
De informatie wordt opgesplitst in:
- kleuter,
- eerste graad,
- tweede graad,
- derde graad,
- secundair.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
FreeCodeCamp: Leer coderen
FreeCodeCamp is een online leerplatform waarop je verschillende codetalen kan leren. De leerlingen kunnen zelfstandig de cursussen doorlopen en de bijhorende opdrachten afronden. De website is in het Engels.
WebsiteLeerkracht -
Online leerplatform: Programmeren in Python
Programmeren is het schrijven van een computerprogramma, een concrete reeks instructies die een computer kan uitvoeren. Dit gebeurt in een programmeertaal. Er bestaan véél verschilende programmeertalen, zoals Javascript, HTML, …
Website -
Code for Life
Code for Life leert je de basisprincipes van coderen via gameplay. Eerst werk je met Blockly en later Python. De uitgebreide lesplannen zijn een geweldige bron voor leerkrachten.
De lesplannen zijn gebaseerd op het curriculum van het …WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Hedy: Tekstueel leren programmeren
Hedy is een tekstuele programmeertaal die speciaal ontwikkeld werd voor jonge leerlingen. Als leerlingen beginnen met programmeren, gebeurt dat vaak in eerste instantie met een blokkentaal, zoals Scratch. Zulke blokkentalen zijn een goede manier …
App of softwareAnder -
eTeacher: Lespakket informaticawetenschappen
eTeacher biedt een online leerplatform met kant-en-klare lespakketten aan, volledig conform de nieuwste minimumdoelen informaticawetenschappen.
Experten programmeertalen en programmeeronderwijs van de KU Leuven bundelden hun expertise in …
Website -
Arduino voor beginners: Projecten
Dit leerpad laat je leerlingen kennismaken met de verschillende mogelijkheden van het programmeren van een Arduino. Stapsgewijs leren je studenten diverse componenten schakelen en regelen. Je vindt er verschillende projecten die je met de Arduino …
WebsiteLeerkracht -
Physics Experiments: Natuurkunde-experimenten
Physics Experiments is een verzamelsite met natuurkundige experimenten. De experimenten zijn onderverdeeld in verschillende thema's. Ieder experiment bevat een filmpje of een lijst met benodigdheden, werkwijze en proefopstelling.
WebsiteAnder -
CodeGuppy: JavaScript voor jongeren
CodeGuppy is een volledig gratis codeerplatform. Je leert er coderen met JavaScript.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, …