Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Stappenplannen voor Scratch
Ik herwerkte de vroegere stappenplannen van Scratch. Nu kan je ze opnieuw gebruiken met de nieuwe versie van Scratch.
Downloadbaar lesmateriaal (68)Leerkracht, ICT-coördinator -
Kennismaking met ScratchJR: Opdrachten
Opdrachten waarbij leerlingen kennismaken met verschillende vaardigheden in ScratchJR. ScratchJR is ontworpen om programmeervaardigheden te introduceren bij jonge kinderen.
Downloadbaar lesmateriaal (52)Leerkracht, ICT-coördinator -
Basiscursus CNC: Algemeenheden en programmeren
Dit is een zeer uitgebreide basiscursus CNC (Computerized Numeric Control).
Deze is opgedeeld in twee delen.Het eerste deel algemeenheden bestaat uit volgende hoofdstukken:
- Algemeenheden
- Data bij CNC-bijsturingen
- Opbouw van een CNC-machine …
Downloadbaar lesmateriaal (21)Leerkracht -
CoderDojo: Tientallen handleidingen en didactisch materiaal om te leren programmeren
CoderDojo is een wereldwijde, door vrijwilligers geleide gemeenschap van gratis programmeerworkshops voor jongeren. CoderDojo organiseert met vrijwillgers gratis sessies om jongeren te leren programmeren. Een groot deel van het didactisch …
Downloadbaar lesmateriaal (35)Organisatie, firma, vzw -
Programmeren in Python: Cursus
In deze cursus leer je de beginselen van programmeren in Python. De cursus bestaat uit:
- Deel 1 : Basis;
- Deel 2: Besturen van de GPIO-pinnen (physical computing met Raspberry Pi).
Downloadbaar lesmateriaal (19)Leerkracht -
Programmeren met Scratch: Handleiding en oefeningen
Deze handleiding toont je hoe je aan de slag gaat met de programmeertaal Scratch en legt je uit hoe je de belangrijkste stappen in Scratch uitvoert.
Scratch is een object-georiënteerde visuele programmeertaal die geschikt is voor het maken …
Downloadbaar lesmateriaal (36)Leerkracht, ICT-coördinator -
Scratchtoepassingen
Deze bijdrage bevat drie uitgeschreven oefeningen om meer met Scratch te doen:
- wiskunde quiz:
In deze handleiding gebruik je Scratch om een quiz of toets op te stellen waarin je basisbewerkingen kan laten genereren met willekeurige getallen. …
Downloadbaar lesmateriaal (26) - wiskunde quiz:
-
Scratch: Boekje met opdrachten
Dit boekje zet je op weg bij het programmeren met Scratch.
Scratch is een visuele programmeertaal waar je met kinderen vanaf acht jaar mee aan de slag kunt.
Downloadbaar lesmateriaal (54)Leerkracht -
LEGO MINDSTORMS: Werkbundel
Werkbundel bestaande uit korte uitleg, enkele basisoefeningen en vier grotere opdrachten om je leerlingen vertrouwd te maken met LEGO MINDSTORMS en de bijhorende educatieve software.
Downloadbaar lesmateriaal (18) -
Basiscursus LOGO Siemens
Deze basiscursus LOGO Siemens kan aangewend worden als inleiding, situering en aanzet tot programmeren van de LOGO met Logosoft.
Downloadbaar lesmateriaal (24)Leerkracht -
Stappenplan bij Blockly spelletjes
Op de website Blockly leer je stapsgewijs programmeren.
Voor de spelletjes van het doolhof en de schildpad maakte ik een stappenplan met oplossingen per level.
Downloadbaar lesmateriaal (17)Leerkracht, ICT-coördinator -
Communiceren vroeger en nu
De evolutie in het communiceren komt aan bod:
- rotstekeningen, rooksignalen, tamtam en postduiven;
- het schrift van vroeger;
- praten via codes;
- de geschiedenis van de radio;
- de geschiedenis van de telefoon;
- waarmee kan je communiceren en …
Downloadbaar lesmateriaal (146)Leerkracht