Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Micro:bit voor leerkrachten: Oefeningen en cursus
Een inleidende cursus om leerkrachten vertrouwd te maken met de micro:bit, een compacte en gebruiksvriendelijke programmeerbare computer. Tijdens deze cursus leren deelnemers de basisprincipes van programmeren, experimenteren met in- en …
Downloadbaar lesmateriaal (6)ICT-coördinator, Systeembeheerder -
Een kloppend hart programmmeren op de micro:bit
Stappenplan voor het programmeren van een kloppend hartje op de micro:bit.
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht -
Micro:bit: Bibberspel
Deze opdracht combineert programmeren met construeren. We maken een bibberspel/zenuwspel, waarbij een micro:bit het aantal aanrakingen bijhoudt. Dat kan uitgebreid worden met geluid, een valsspeelknop, een evaluatie met smileys, ...
Dit stappenplan …
Downloadbaar lesmateriaal (12)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Stappenplan en correctiesleutel bij Blockly Games
Op de website Blockly Games leer je stap voor stap programmeren.
In dit leermiddel vind je een stappenplan en correctiesleutels bij de spelletjes :
- doolhof,
- vogel,
- schildpad,
- film.
- muziek.
Downloadbaar lesmateriaal (16)Leerkracht -
Paaseieren vangen: Klikspel met Scratch - Op verkenning 6: Onderweg naar morgen
Stappenplan om een klikspel te maken in Scratch. De leerlingen leren zelf een sprite tekenen en code schrijven voor een eenvoudig paasspelletje. Op het einde zijn er enkele uitdagende opdrachten voor wie klaar is. Je krijgt ook enkele links naar …
Downloadbaar lesmateriaal (14)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Grafisch programmeren: Scratch
Uitgewerkte oefening waarbij Scratch als grafische programmeertaal wordt gebruikt.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Code Kidsweek: Magazine over programmeren
Magazine met verschillende artikels over programmeren.
Volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:
- maak een lichtgevende robot met een ledlampje, een batterij en aluminiumfolie,
- denkpuzzels,
- virtual reality en augmented reality,
- een …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Bomberbot: Leren programmeren
Een volledig uitgewerkte lesmethode om kinderen te leren programmeren.
Hier is geen ICT-kennis voor nodig!Volledige lesplannen en presentaties waarmee je direct aan de slag kunt. Er zijn meer dan driehonderd levels in de online game voor …
App of software (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
Programmeren met Scratch: Presentatie
Met deze presentatie leer je stap voor stap programmeren met Scratch.
Downloadbaar lesmateriaal (12)Leerkracht, ICT-coördinator -
Techniek op school: Koninklijk Atheneum Etterbeek
Dit leermiddel compileert het engagement van één van de pilootscholen van het voormalige TOS-21 project en wil hiermee Vlaamse scholen inspireren om binnen het kader van STEM techniek op school te stimuleren.
Volgende items komen in …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Techniek op school: WICO campus TIO Overpelt
Dit leermiddel compileert het engagement van één van de pilootscholen van het voormalige TOS-21 project en wil hiermee Vlaamse scholen inspireren om binnen het kader van STEM techniek op school te stimuleren.
Volgende items komen in …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
LEGO MINDSTORMS: Werkbundel
Werkbundel bestaande uit korte uitleg, enkele basisoefeningen en vier grotere opdrachten om je leerlingen vertrouwd te maken met LEGO MINDSTORMS en de bijhorende educatieve software.
Downloadbaar lesmateriaal (18)