Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Kleuterapps: Uitleg en stappenplannen
Per app krijg je een overzichtje met wat meer informatie:
- Kid'i (spelletjes en animaties),
- Puzzel Box (puzzels),
- Kleuren en vormen,
- Tiny Tap (spelletjes en opdrachten),
- Code Karts (programmeren),
- Coding Safari (computationeel denken), …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
Code Karts: Stappenplan
Het stappenplan voor Code Karts maakt het mogelijk om zelfstandig aan de slag te gaan met de app.
Code Karts laat je kennismaken met preprogrammeren door middel van een reeks logische
puzzels gepresenteerd als racebaan. Het doel is …Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
EU Code Week 2023: Toolkit
Deze toolkit bundelt verschillende laagdrempelige tools om met programmeren aan de slag te gaan in de klas of op school. Bij elke toepassing krijg je info over prijs, doelgroep, benodigdheden en een handige link naar nuttige leermiddelen op …
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
EU Code Week 2023: Inspiratiegids
In deze beknopte inspiratiegids vind je info en tips over het organiseren van activiteiten tijdens de EU Code Week. Tijdens dit jaarlijks event besteden we in heel Europa aandacht aan programmeren en computationeel denken met verschillende …
Downloadbaar lesmateriaal -
EU Code Week 2022: Toolkit
Informatiebundel over wat je als leerkracht of school kan doen om deel te nemen aan de EU Code Week 2022. Je krijgt tips over het organiseren van een codeeractiviteit en wat je daarvoor nodig hebt.
In dit document vind je daarnaast tips en links …Downloadbaar lesmateriaal -
EU Code Week 2021: Toolkit
Informatie over de Code Week 2021, wat je als leerkracht of school kan doen, hoe je een programmeerevenement organiseert en wat je nodig hebt.
In dit document vind je ook tips voor lesplannen en activiteiten om met je leerlingen aan de slag te gaan en …Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Codewise: Prowise Presenter
Programmeren een ver-van-mijn-bedshow? Helemaal niet! De CodeWise programmeertool en het CodeWise kaartspel maken programmeren toegankelijk voor iedereen.
Zo gebruik je de tool CodeWise in Prowise Presenter (YouTube).
Interactieve oefening (3) -
Futurenl: Lessenreeks LessenUp over digitale vaardigheden
Een serie lesplannen die je kan gebruiken om les te geven in en met de 21e-eeuwse vaardigheden op alle niveaus van het primair onderwijs.
Wanneer je inschrijft op de nieuwsbrief, krijg je een mail wanneer er nieuwe lessen verschijnen.
De lessen …
Interactieve oefening (7)Leerkracht -
Mediawijsheid op de basisschool: Succesverhalen van leerkrachten
In die veranderende wereld proberen we kinderen verstandig met media om te laten gaan. Maar hoe doe je dat? Wat is mediawijsheid nou precies? En wat moeten kinderen leren om goed te functioneren in de multimediale samenleving?
In dit boek geven …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Minitrein: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen legt uit hoe je met de app Minitrein kan leren werken.
Kinderen gaan met de minitrein op reis om alle gouden sterren van ieder niveau te oogsten…
Kinderen kunnen van spoor …Downloadbaar lesmateriaal (7)