Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
EU Code Week 2023: Toolkit
Deze toolkit bundelt verschillende laagdrempelige tools om met programmeren aan de slag te gaan in de klas of op school. Bij elke toepassing krijg je info over prijs, doelgroep, benodigdheden en een handige link naar nuttige leermiddelen op …
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
EU Code Week 2023: Inspiratiegids
In deze beknopte inspiratiegids vind je info en tips over het organiseren van activiteiten tijdens de EU Code Week. Tijdens dit jaarlijks event besteden we in heel Europa aandacht aan programmeren en computationeel denken met verschillende …
Downloadbaar lesmateriaal -
EU Code Week 2022: Toolkit
Informatiebundel over wat je als leerkracht of school kan doen om deel te nemen aan de EU Code Week 2022. Je krijgt tips over het organiseren van een codeeractiviteit en wat je daarvoor nodig hebt.
In dit document vind je daarnaast tips en links …Downloadbaar lesmateriaal -
Kennismaking met ScratchJR: Opdrachten
Opdrachten waarbij leerlingen kennismaken met verschillende vaardigheden in ScratchJR. ScratchJR is ontworpen om programmeervaardigheden te introduceren bij jonge kinderen.
Downloadbaar lesmateriaal (52)Leerkracht, ICT-coördinator -
EU Code Week 2021: Toolkit
Informatie over de Code Week 2021, wat je als leerkracht of school kan doen, hoe je een programmeerevenement organiseert en wat je nodig hebt.
In dit document vind je ook tips voor lesplannen en activiteiten om met je leerlingen aan de slag te gaan en …Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Programmeren: Lespakketten en tools
In deze brochure worden kort verschillende tools en apps beschreven die je kan gebruiken in het basisonderwijs om te programmeren met kinderen.
Verder zijn er enkele interessante publicaties toegevoegd.
Downloadbaar lesmateriaal (8)ICT-coördinator -
Code Kidsweek: Magazine over programmeren
Magazine met verschillende artikels over programmeren.
Volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:
- maak een lichtgevende robot met een ledlampje, een batterij en aluminiumfolie,
- denkpuzzels,
- virtual reality en augmented reality,
- een …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Mediawijsheid op de basisschool: Succesverhalen van leerkrachten
In die veranderende wereld proberen we kinderen verstandig met media om te laten gaan. Maar hoe doe je dat? Wat is mediawijsheid nou precies? En wat moeten kinderen leren om goed te functioneren in de multimediale samenleving?
In dit boek geven …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Programmeren met Music Droid: Stappenplan
Eenvoudig stappenplan om te leren programmeren met de app Music Droid. Het stappenplan geeft meer info over de mogelijkheden van de verschillende knopjes.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Animatieprogramma Pivot: Stappenplan
Met dit stappenplan kunnen de leerling zelfstandig aan het werk met Pivot, een eenvoudig en gratis animatieprogramma waarin een stokpopje de hoofdrol speelt. Via eenvoudige handelingen kan je het popje laten bewegen.
Downloadbaar lesmateriaal (13)Leerkracht -
Techniek op school: WICO campus TIO Overpelt
Dit leermiddel compileert het engagement van één van de pilootscholen van het voormalige TOS-21 project en wil hiermee Vlaamse scholen inspireren om binnen het kader van STEM techniek op school te stimuleren.
Volgende items komen in …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Muizen vangen: Spel maken met Scratch
Dit boekje zet je op weg bij het programmeren met Scratch. Met deze opdracht moet de kat muizen vangen. Het is een techniek die in heel wat andere spelletjes gebruikt kan worden.
Downloadbaar lesmateriaal (27)Leerkracht