Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Brush Ninja: Digitale creativiteit
Brush Ninja biedt creatieve online tools aan. Zo maak je in een handomdraai online kunstwerkjes:
- geanimeerde gif's;
- teken en schilder online;
- codeer een kunstwerk;
- emojikunst;
- fotocollages;
- een stripverhaaltje.
App of software (3)Leerkracht, Pedagogisch begeleider -
Leren programmeren met Mind+
Mind+ is een programmeertool waarmee je een toepassing programmeert door codeerblokken te slepen en vast te klikken. Mind+ heeft talloze tutorials, voorbeeldprojecten en een grote community om te leren programmeren.
Mind+ ondersteunt een breed scala …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Turtle Stitch: Programmeren van borduurwerk
Turtlestitch is een toepassing om patronen voor borduurmachines te genereren. De tool werd ontwikkeld met de educatieve programmeertaal Snap!
Turtlestitch is gebruiksvriendelijk en vereist geen programmeerkennis. Het is handig voor ontwerpers om …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Coding Park: Leren programmeren
Coding Park is een codeerplatform waarop leerlingen leren coderen en computationeel denken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van visuele blokken of Python. Je kan meteen aan de slag in de gratis programmeeromgeving. Als je als ouder of leerkracht de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
MicroBlocks: Leren programmeren
MicroBlocks is een gratis, Scratch-achtige programmeertaal voor het leren werken met educatieve microcontrollerboards zoals de Micro:bit, Adafruit Circuit Playground Express en vele andere. MicroBlocks is een live programmeersysteem.
Klik op een …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Visual Studio Code: Code-editor
Visual Studio Code is een opensourcecode-editor ontwikkeld door Microsoft voor Windows, Linux en MacOS. Het bevat ondersteuning voor debugging, ingebouwde Git-controle, syntax highlighting, intelligente code-aanvulling, codefragmenten en code …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
ZIM Emojitool: Ontdek de code van een emoji
Iedereen kent en gebruikt emoji's. Het wordt nog interessanter als je uitlegt hoe je de code van een emoji kan gebruiken in een app.
Ik ontwikkelde samen met ZIMjs.com/kids deze emojitool. Zo kan je onmiddellijk de code kopiëren naar andere …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
PictoBlox: Grafisch coderen
PictoBlox is een op blokcode gebaseerde educatieve tool voor beginners met hardware-interactiemogelijkheden voor opkomende technologieën zoals robotica, AI en machinaal leren die het leren coderen leuk en boeiend maken.
Je kan ook met de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Octostudio: Codeer-app
Met OctoStudio maak je interactieve animaties en games met behulp van een mobiele telefoon of tablet. Leerlingen maken foto's, nemen geluiden op en breng ze tot leven met codeerblokken. Het resultaat sturen ze achteraf naar leerlingen, vrienden …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Do's and don'ts voor beginnende programmeurs: Presentatie
Opsomming van beginnersfouten die programmeurs soms durven maken. Deze fouten worden telkens besproken met extra info en tips zodat leerlingen inzicht krijgen in enkele vaak voorkomende programmeerfouten. De leerkracht kan dia's knippen en …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Programmeren met Scratch Junior
In dit document vind je enkele ideeën om aan de slag te gaan met Scratch Junior.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Rekenraadsels
Deze bundel met twaalf wiskunde-uitdagingen werd gemaakt voor gemiddelde leerlingen in de derde graad.
Met deze raadsels oefen je:
- ruimtelijk inzicht,
- hoofdrekenen,
- logisch redeneren,
- volgorde van bewerkingen.
Downloadbaar lesmateriaal (20)Leerkracht