Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
OPTA Serie 8A: Pulse-functie
In deze video wordt gedemonstreerd hoe je een ladderdiagram kunt creëren om met behulp van een drukknop een uitgang in en uit te schakelen.
VideoLeerkracht -
OPTA Serie 8A: Blink
In deze video wordt gedemonstreerd hoe je een ladderdiagram kunt creëren om een LED te laten fungeren als een knipperlicht.
VideoLeerkracht -
OPTA Serie 8A: Opkom- en afvalvertraging
Deze video-opname laat zien hoe je een ladderdiagram maakt waarmee je een tweede uitgang vertraagd inschakelt na het inschakelen van een eerste ingang. Vervolgens zal de tweede uitgang vertraagd uitschakelen na het uitschakelen van een eerste …
VideoLeerkracht -
OPTA Serie 8A: Opkomvertraging
Deze video-opname laat zien hoe je een ladderdiagram maakt waarmee je een tweede uitgang vertraagd inschakelt na het inschakelen van een eerste ingang. In deze video wordt verwezen naar het aanschakelen van een badkamerventilator in combinatie …
VideoLeerkracht -
OPTA Serie 8A: Koppelen met Arduino
OPTA is het eerste programmeerbare logische relais dat je kan programmeren met bijvoorbeeld Arduino IDE. Deze videopresentatie toont je hoe je de software van de OPTA installeert en koppelt met de Arduinosoftware.
VideoLeerkracht -
OPTA Serie 8A: Ladderdiagram
Deze video-opname laat je kennismaken met het uitvoeren en testen van een ladderdiagram. Het opstellen van dit schema doe je met software van Arduino.
Deze video-opname introduceert je in het uitvoeren en testen van een ladderdiagram. Het opstellen …
VideoLeerkracht -
OPTA Serie 8A: In- en uitgangen benoemen
Deze video-opname laat zien hoe je de in- en uitgangen van de programmeerbare relais vrij kunt benoemen. Daarnaast is het mogelijk om ingangen in te stellen als analoge ingangen.
VideoLeerkracht -
Scratch Jr: Filmpjes met inspiratie en info
Een playlist met filmpjes om Scratch junior snel te leren kennen:
- introductie,
- opstart project,
- karakters en pagina's toevoegen,
- karakters verwijderen en project een naam geven,
- tekstballon en geluid toevoegen,
- tekst toevoegen,
- start door …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Flowgorithm: Leer programmeren
Deze online cursus biedt een introductie tot programmeren door middel van basisconcepten zoals algoritmes, variabelen, loops, condities en functies, zonder het gebruik van een specifieke programmeertaal. In plaats daarvan maakt het gebruik van …
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Val op in het verkeer: STEM-project
De opdracht voor de leerlingen is om een accessoire te ontwerpen dat hun zichtbaarheid in het verkeer vergroot. Ze zullen hiervoor gebruikmaken van Arduino en het simulatieprogramma Tinkercad Circuits. Hierbij doorlopen ze het technische …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Do's and don'ts voor beginnende programmeurs: Presentatie
Opsomming van beginnersfouten die programmeurs soms durven maken. Deze fouten worden telkens besproken met extra info en tips zodat leerlingen inzicht krijgen in enkele vaak voorkomende programmeerfouten. De leerkracht kan dia's knippen en …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Programmeren met Scratch Junior
In dit document vind je enkele ideeën om aan de slag te gaan met Scratch Junior.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht