Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Astro Pi: Jouw code in het Ruimtestation
De European Astro Pi Challenge biedt je leerlingen de mogelijkheid om wetenschappelijk onderzoek in de ruimte uit te voeren door computerprogramma's te schrijven die draaien op Raspberry Pi-computers aan boord van het International Space Station.
Downloadbaar lesmateriaal -
Unplugged programmeren: Programmeer eens een mens
Een leuke en eenvoudige programmeeropdracht. Je hebt er geen computer voor nodig.
Computers interpreteren niet, ze voeren letterlijke taken en instructies uit. Een programmeur moet dus een bestaand probleem in kleine deelstappen verdelen, die …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht, ICT-coördinator -
Unplugged programmeren
Professor Steam en zijn assistent Lou dagen jouw leerlingen uit om unplugged een robot te programmeren.
Vergeet zeker niet het filmpje als inleiding te tonen.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
CoderDojo Champions’ Handboek: Hoe organiseer je een dojo?
In deze handleiding wordt uitgelegd wat een dojo is en krijg je praktische tips voor het organiseren van een dojo.
Je vindt er ook een lijst van websites, apps of software waarmee je kan leren programmeren.
Downloadbaar lesmateriaal -
Logisch en algoritmisch denken: Lesfiche 1.7
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Programmeren met mTiny: Lesvoorbereiding
Lesvoorbereiding voor een les waarin leerlingen leren programmeren met de mTiny coding kit. De leerlingen programmeren de robot om een wegbeschrijving uit te voeren.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Student (lerarenopleiding) -
Programmeren met de Cubetto: Lesvoorbereiding
Lesvoorbereiding voor een ICT-les over programmeren met de robot Cubetto. In deze lesvoorbereiding vind je de verschillende fases van de les, eindtermen, leerplandoelen en een werkblaadje.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Student (lerarenopleiding) -
Maak een pixeltekening: Coderen zonder computer
Bij deze opdracht leren leerlingen coderen zonder computer. Op een speelse manier leren ze aan de hand van een raster en een getal een code omzetten naar een pixeltekening.
Downloadbaar lesmateriaal (219)Leerkracht -
Slangen en ladders: Aan de slag met de Bee-Bot
Met dit spel leren leerlingen de Bee-Bot of Blue-Bot gebruiken. Ze programmeren de stappen die ze op het spelbord moeten zetten om tot aan het einde te komen.
Downloadbaar lesmateriaal (41)ICT-coördinator -
Vogelhuisje nabouwen met Knex: Stappenplan met foto's
Met dit stappenplan met foto's bouw je een vogelhuisje na met Knex.
Downloadbaar lesmateriaal (33)School/onderwijs -
Studio.code.org: Oplossingen van cursus 2
In dit document vind je de oplossingen van cursus 2 van het programmeerprogramma studio.code.org.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Leren programmeren met Klokhuis Game Studio: Lesfiche
Leren programmeren is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen. Met deze lesfiche maken leerlingen op een speelse manier kennis met deze vaardigheid. In deze les maken ze een game met Game Studio van Het Klokhuis.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, Directie, …