Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Kippen inkleuren: Interactieve PowerPoint
Een interactieve powerpoint waarbij kleuters aan de hand van kleur en vorm de juiste ingekleurde kip moeten ontdekken.
Downloadbaar lesmateriaalAnder -
Handleiding en opdrachtkaarten ScratchJr
Een handleiding en zes opdrachten voor ScratchJr. Op het einde is er ook een toets met rubrics om te evalueren.
Zet je leerlingen aan het denken en bedenk nog extra oefeningen.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Matrix paaseieren: Ordenen volgens kleur en motief
Plaats de afbeeldingen van de paaseieren op de juiste plaats in het matrixrooster. Hou rekening met de kleurencombinatie en het gebruikte motiefje.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Zoek de juiste schaduw: IJsjes
Ga met deze verfrissende opdracht op zoek naar de juiste schaduw van het afgebeelde ijsje.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Patronen: Wasknijperplankjes
Patronen voor wasknijperplankjes van 4 x 4 en 5 x 5 met oplopend moeilijkheidsniveau.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Unplugged programmeren: Naar waar stapt de Kerstman?
Volg de code en laat de kerstman het parcours volgen. Tot bij welke afbeelding stapt de kerstman? Zet zo samen je eerste stapjes in unplugged programmeren, computational thinking en het analytisch leren denken.
Downloadbaar lesmateriaal (26)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Sudoku met voertuigen
Sudoku's met een rooster van 4 x 4 in het thema voertuigen.
Downloadbaar lesmateriaal (10)Ander -
Aanvulmatrix: Thema boekentas
Een matrixrooster maar dan net iets anders. Bij deze aanvulmatrix rond het thema boekentas vullen de kleuters de lege vakken in. Hiervoor moeten ze zelf gaan uitzoeken wat de twee criteria van het rooster zijn.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Visuele discriminatie: Bussen
Verschillende werkblaadjes met oefeningen op visuele discriminatie. Ga telkens op zoek naar dezelfde bussen.
Downloadbaar lesmateriaal (22)Ander -
Patronen: Thema auto's
Verschillende gedifferentieerde opdrachtkaarten waarbij je de auto's correct moet naleggen in 2, 3 of meerdere kleuren én het correct vervolledigen van het patroon.
Downloadbaar lesmateriaal (21)Ander -
Leg correct na: Opdrachtenbundel
De opdracht is om de lege roosters op dezelfde manier aan te vullen zoals op de voorbeelden staat. De voorbeelden bestaan uit opdrachten met linking cubes, met beertjes en met superhelden. Je kan kiezen om deze materialen te gebruiken of …
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Coderen met kleuren: Kleurplaat ijsje
Om de ijsje correct op je blad te krijgen moet je de blokjes op het werkblad inkleuren. Kijk daarom goed naar de codes in de linkerbalk. Daar vind je de opdrachten en achterhaal je hoeveel hokjes welke kleur moeten hebben. Goed tellen en kleuren …
Downloadbaar lesmateriaal (87)Leerkracht