Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Kennismaking met ScratchJR: Opdrachten
Opdrachten waarbij leerlingen kennismaken met verschillende vaardigheden in ScratchJR. ScratchJR is ontworpen om programmeervaardigheden te introduceren bij jonge kinderen.
Downloadbaar lesmateriaal (52)Leerkracht, ICT-coördinator -
Pixel art: Pixeltekeningen
De leerlingen lezen een code en vormen deze op een gemakkelijke manier om naar een kleurentekening.
Downloadbaar lesmateriaal (69)Student (lerarenopleiding) -
Ontdek het patroon: Kraak de code
Leerlingen bekijken een getallenreeks en zoeken het patroon dat steeds terugkomt. Ze vullen de getallenreeks aan. Als ze de getallenreeks juist aanvullen, dan kunnen ze met de gevonden woorden een zin maken.
Bron: Kraak de code : Ontdek het …
Downloadbaar lesmateriaal (23)Student (lerarenopleiding) -
Sudoku met kleuren
Sudoku met kleuren op drie verschillende niveau's.
Downloadbaar lesmateriaal (55)Leerkracht -
Sinterklaas: Pixeltekening inkleuren
Deze werkbladen kan je gebruiken bij een lesje unplugged programmeren. Aan de hand van de instructies kan de pixeltekening correct ingekleurd worden.
Downloadbaar lesmateriaal (206)Leerkracht -
Visuele discriminatie: Bussen
Verschillende werkblaadjes met oefeningen op visuele discriminatie. Ga telkens op zoek naar dezelfde bussen.
Downloadbaar lesmateriaal (22)Ander -
Flow Free: Bollenspel
Bij dit bollenspel moeten de leerlingen dezelfde kleuren met elkaar verbinden. De lijnen mogen elkaar niet kruisen en ook niet door de bollen gaan.
Downloadbaar lesmateriaal (94)Leerkracht -
Figuren leggen met gekleurde wattenstaafjes: Oefening fijne motoriek
Je voorziet twintig wattenstaafjes, elk met een eigen kleurencode. De leerlingen zien tien schema's met figuren gevormd met de wattenstaafjes. Die moeten ze naleggen.
Downloadbaar lesmateriaal (133)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De dagen van de week: Bee-Bottegels
Leerlingen oefenen de dagen van de week met behulp van de Bee-Bot.
Downloadbaar lesmateriaal (75)Leerkracht, ICT-coördinator -
Patronen aanvullen
Met deze opdracht oefen je op het aanvullen van patronen.
Downloadbaar lesmateriaal (102)Leerkracht -
Patronen: Thema auto's
Verschillende gedifferentieerde opdrachtkaarten waarbij je de auto's correct moet naleggen in 2, 3 of meerdere kleuren én het correct vervolledigen van het patroon.
Downloadbaar lesmateriaal (21)Ander -
Levend programmeren: Dinosauriërs
Met dit spel en alle nodige materialen in het thema dinosauriërs oefen je om de basisprincipes van programmeren en computationeel denken aan te leren. Daarbij heb je ook aandacht voor de plaatsbegrippen links en rechts.
Downloadbaar lesmateriaal (18)Leerkracht, ICT-coördinator