Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Scratch: Opdrachtenfiches
Leerlingen kunnen zelfstandig aan de slag met deze Scratch opdrachtfiches.
Ze maken een vangspel, animeren hun naam, verzinnen een verhaal, ...
Downloadbaar lesmateriaal (24)Leerkracht, ICT-coördinator -
SmartGames: Begeleidende werkbladen
Bij elke smartgame hoort een blad waarop de leerling kan aanduiden tot welk niveau ze al gekomen zijn en welk doel de leerkracht voorop stelt.
Downloadbaar lesmateriaal (21)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Stappenplannen voor Scratch
Ik herwerkte de vroegere stappenplannen van Scratch. Nu kan je ze opnieuw gebruiken met de nieuwe versie van Scratch.
Downloadbaar lesmateriaal (68)Leerkracht, ICT-coördinator -
Unplugged programmeren: Naar waar stapt de Kerstman?
Volg de code en laat de kerstman het parcours volgen. Tot bij welke afbeelding stapt de kerstman? Zet zo samen je eerste stapjes in unplugged programmeren, computational thinking en het analytisch leren denken.
Downloadbaar lesmateriaal (26)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Bee-bottegels voor het inoefenen van de verkeersborden
De leerlingen oefenen enkele verkeersborden in met behulp van de Bee-Bot, een programmeerbare robotbij.
Je vindt zowel tegels voor in de Bee-Botinsteekmat als opdrachtenkaarten op drie niveaus:
- werken met een visueel stappenplan (groen); …
Downloadbaar lesmateriaal (90)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Pixels tekenen: Unplugged programmeren
Bij deze opdracht leren leerlingen coderen zonder computer. Op een speelse manier leren ze aan de hand van een raster en een getal een code omzetten naar een pixeltekening.
De meeste tekeningen hebben te maken met het thema zee.Downloadbaar lesmateriaal (105)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Kerstmis: Bingo
Wie werkt rond het thema Kerstmis kan deze bingo met kerstafbeeldingen spelen.
Downloadbaar lesmateriaal (30)Leerkracht -
Kennismaking met ScratchJR: Opdrachten
Opdrachten waarbij leerlingen kennismaken met verschillende vaardigheden in ScratchJR. ScratchJR is ontworpen om programmeervaardigheden te introduceren bij jonge kinderen.
Downloadbaar lesmateriaal (52)Leerkracht, ICT-coördinator -
Pixel art: Pixeltekeningen
De leerlingen lezen een code en vormen deze op een gemakkelijke manier om naar een kleurentekening.
Downloadbaar lesmateriaal (69)Student (lerarenopleiding) -
Ontdek het patroon: Kraak de code
Leerlingen bekijken een getallenreeks en zoeken het patroon dat steeds terugkomt. Ze vullen de getallenreeks aan. Als ze de getallenreeks juist aanvullen, dan kunnen ze met de gevonden woorden een zin maken.
Bron: Kraak de code : Ontdek het …
Downloadbaar lesmateriaal (23)Student (lerarenopleiding) -
Kennismaking met programmeren: Opdracht
Deze werkbundel laat jouw leerlingen kennismaken met programmeren. Via verkennende opdrachten leren ze een aantal basisbegrippen in verband met coderen en programmeren. Op het einde doen de leerlingen een aantal oefeningen met Minecraft.
Downloadbaar lesmateriaal (46)Leerkracht -
Sudoku met kleuren
Sudoku met kleuren op drie verschillende niveau's.
Downloadbaar lesmateriaal (55)Leerkracht