Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
STEMmige snaren: Ontwerp zelf je muziekinstrument met Arduino en lasers
Dit project daagt leerlingen uit om zelf een muziekinstrument te bouwen zonder echte snaren. Geïnspireerd door enkele voorbeelden met lasers gaan ze creatief aan de slag in het ontwerp van een laserharp. Verschillende concepten van …
Downloadbaar lesmateriaal -
Micro:bit: Evaluatie
Deze eindevaluatie test de competentie van je leerlingen bij het programmeren van een micro:bit.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
AI in de landbouw: Transportband met objectherkenning via Python notebooks
Artificiële intelligentie wordt al vaak gebruik in de industrie, maar weten de leerlingen wel wat dit inhoudt?
In dit lespakket leren leerlingen AI kennen. Ze leren aan de hand van Python notebooks een objectherkenningsalgoritme gebruiken en zelf …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Seriële communicatie van Arduino naar pc: Cursus
In dit document krijg je uitgebreide informatie over de seriële communicatie van Arduino naar pc. Je leert hoe je gegevens vanuit de Arduino via de USB naar de pc kan versturen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Installatie van Arduino IDE: Handleiding
In deze handleiding krijg je uitgebreide inforamtie over het installeren en instellen van de Arduino Integrated Development Environment (IDE). Dit voor de Arduino UNO, MEGA, nano, UNO (WAVGAT), ESP8266, ESP32 en ATtiny.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
PLC: Leermodule
Dit leerpad is een inleiding over automatisatie. Het kan zelfstandig doorlopen worden om nadien in de praktijk aan de slag gaan om basisschakelingen te realiseren op niveau van programmeren en aansluiten.
Deze leermodule behandelt volgende …
Interactieve oefening -
General purpose computers - Sleutelboek Computerhardware 2.0
Oefening bij Sleutelboek Computerhardware 2.0, Hoofdstuk 1.1, General purpose computers.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Wolfram|Alpha: Computationele zoekmachine
De introductie van Wolfram|Alpha definieerde een fundamenteel nieuw paradigma voor het verkrijgen van kennis en antwoorden - niet door op internet te zoeken, maar door dynamische berekeningen uit te voeren op basis van een enorme verzameling …
WebsiteLeerkracht -
Elektromagnetisme: Proefondervindelijk
Deze oefeningen peilen naar je basiskennis over het elektromagnetisme.
Interactieve oefeningLeerkracht