Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Leerlijn digitale geletterdheid: Vier posters
De wereld om ons heen wordt steeds complexer en digitaal gedreven. Technologie is zodanig geïntegreerd in ons leven, dat digitale vaardigheden onmisbaar zijn. FutureNL streeft naar een passende aansluiting van de onderwijspraktijk op de …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Codefestival 2022: Presentaties
Op maandag 10 oktober vond het Codefestival plaats in het Hendrik Conscience-gebouw in Brussel. De presentaties van verschillende sprekers en workshops verzamelden we in deze bijdrage.
Downloadbaar lesmateriaal -
Leg de fiets na met gekleurde rietjes: Fotostappenplan
Een fotostappenplan om correct een fiets te vormen met rietjes in verschillende kleuren.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Student (lerarenopleiding) -
Codefestival 2017: Presentaties
In deze bijdrage vind je de presentaties van het Code Festival van 16 oktober 2017 in Brussel en van 19 oktober 2017 in Gent. Het Code Festival is een organisatie van het Departement Onderwijs en Vorming. Hiermee wil men zoveel mogelijk …
Downloadbaar lesmateriaal -
Squishy Circuits: Ontdekken en verkennen
Deze fiche, die hoort bij de didactische basisfiche Squishy Circuits, gaat dieper in op een aantal mogelijkheden met Squishy Circuits.
Downloadbaar lesmateriaal -
Squishy Circuits: Geleidend en isolerend deeg
Deze fiche, die hoort bij de didactische basisfiche Squishy Circuits, leert je hoe je geleidend en isolerend zoutdeeg maakt.
Downloadbaar lesmateriaal -
Codefestival 2016: Presentaties
In deze bijdrage vind je de presentaties van het Code Festival van 10 oktober 2016. Het Code Festival is een organisatie van het Departement Onderwijs en Vorming. Hiermee wil men zoveel mogelijk leerlingen uit zoveel mogelijk klassen …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Winterspelletjes
Twee spelletjes rond het thema winter. In deze spelletjes:
- ordenen kleuters prenten in logische volgorde;
- gaan ze in een prent op zoek naar voorwerpen.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht