Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Tekeningen programmeren met SVG
In deze oefeningenreeks van CoderDojo Waregem op Dodona leren leerlingen een SVG- bestand coderen van een Yin-Yang-symbool met een 0 en 1. Dit is het symbool van de organisatie CoderDojo waarbij vrijwilligers wereldwijd codeerlessen organiseren.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Virtuele rondleiding GameZone op school: CoSpaces Edu
Het doel van deze site is om de leerlingen hun eigen 3D games te promoten door middel van een virtuele rondleiding door de school. Ze verzamelen de QR-code/deelcode, informatieve tekst van het spel en maken ergens in de school een AR video opname …
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander -
Maak een 3D-parcours met muziek en kleur in CoSpaces Edu: Gamezone
Je leert om diverse parcours te maken in 3D. Daarbij maak je gebruik van CoSpaces Edu.
Tijdens het eerste parcours speel je met het lied 'Vader Jacob'. Daarna leer je om met behulp van kleur een gevarenzone aan te duiden, zo verlies je levens …
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander -
Maak eduscapes met CoSpaces Edu: Gamezone
In de serie gamezone leren je games programmeren in 3D.
Op basis van het sjabloon escaperoom in CoSpaces Edu codeer je zelf een spel met zes verschillende niveaus.
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander -
Langs de kust rijden: CoBlocks
Een spel waarbij in CoSpaces Edu een route met verschillende obstakels overwonnen moet worden.
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander -
Ontwerpen van parcoursgame: CoSpaces Edu
De studenten leren via deze website een parcoursgame te coderen in CoSpaces Edu en elementaire fysische eigenschappen van objecten toe te passen. Om het parcours interactief te maken, gebruik je vooral de blokken uit de lade evenementen. Er zijn …
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander -
Voorrang bij kruispunten: CoSpaces Edu
Oefening in CoSpaces Edu waarbij de voorrangsregels bij een kruispunt en een kruispunt met stoplichten worden gesimuleerd via code. Leerlingen coderen nadien zelf een simulatie van het stadsverkeer in 3D.
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander -
Fysieke kenmerken van objecten: CoSpaces Edu
De objecten in CoSpaces Edu hebben ook fysieke kenmerken zoals nauwkeurige botsing, statische element, massa, stuiterkracht of wrijving. Eenmaal als je ze allemaal onder de knie hebt, kan je aan de slag met eigen karretjes bouwen in 3D.
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander -
Simuleren van botsingen: CoSpaces Edu
We simuleren botsingen in CoSpaces Edu door de fysieke kenmerken van de objecten te gebruiken in CoBlocks. We bedenken ook een manier om de snelheid van een bal tijdens de simulatie te veranderen.
Je kan ook botsingen op Mars simuleren maar je moet er …
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander -
Pretpark in 3D: CoSpaces Edu
Deze website is de eerste en tweede les van het CoSpacesEdu: Make AR & VR in the classroom leertraject. We beginnen met ontdekkingsreis in de 3D-wereld van CoSpaces door twee scènes te maken en deze tot leven te brengen met Coblocks en …
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander -
Rollercoaster in 3D: CoSpaces Edu
Dankzij CoSpaces Edu kan je in 3D een achtbaan bouwen. Breng jouw pretparkattractie tot leven met behulp van animaties en codeblokken.
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander -
Bouw je eerste 3Dwereld met CoSpaces Edu
CoSpaces Edu is een 3D-platform voor het onderwijs. Met spraak en animaties kan je een zelfgebouwde 3D-wereld tot leven wekken.
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander