Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Python in de klas
Onze samenleving wordt steeds meer beïnvloed en gestuurd door computersystemen, apps en algoritmes. Talloze problemen, nu en in de toekomst, worden opgelost via die krachtige computers. Ook op school en in de klas voelen we die …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Train je eigen zelfrijdende auto: AI in de klas
Zelfrijdende voertuigen spreken tot onze verbeelding. We zien de technologie opduiken in verschillende vormen zoals auto’s en bussen, maar ook in grasmaaiers, stofzuigers en op de werkvloer. Wanneer we onder de motorkap kijken naar de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Bouw een slimme vuilnisbak in de klas
Wat als we een artificiële intelligentie kunnen aanleren om te sorteren en zo samen een slimme vuilnisbak bouwen? Dit kan perfect met laptop in de klas.
Om een slimme vuilnisbak te bouwen die ons kan helpen bij het sorteren, hebben we enkele …
Artikel (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Levend programmeren en leren over jonge dieren: Lesplan
Met deze concrete tips van Kleuters digitaal! ga je aan de slag met levend programmeren en leer je over jonge dieren. Met dit unplugged programmeren werk je o.a. aan beginnende geletterdheid, interactief taalgebruik, computationeel denken en …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Programmeren met kleuters: Tips
Leren programmeren is ook iets wat je met kleuters kan doen. Zeker wanneer je dit met concreet materiaal doet. Zelfs met je eigen lijf. In dit artikel van Kleuters digitaal! vind je heel wat tips om aan de slag te gaan.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Kloon je stem: Praktijkvoorbeeld
Hey Siri! Okay Google! Zinnen die je wellicht kent. Willen of niet, die slimme sprekende assistenten baanden zich een weg in ons leven. Ze spreken in het Engels, Nederlands ... maar wat als ze konden spreken zoals jij? Met jouw eigen stem?
Het …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
AI & ART: Ontketen jouw lyrische Picasso
In dit educatief AI-project zullen we kunst maken met artificiële intelligentie. Niet door ingewikkelde technieken en berekeningen, maar door een simpele zin in te toetsen. Zo duik je in de 'verbeelding' (latent space) van de artificiële …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Breng de Romeinse keizers terug tot leven met AI
Artificiële Intelligentie heeft een steeds grotere invloed op ons leven. Van autocorrectie op touchscreentoetsenborden over aanbevelingen op Netflix, de berichten op sociale media, de leveringen bij Deliveroo … tot de ranking op …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Expeditie micro:bit: Programmeer je eigen idee
De micro:bit is een mini-boardcomputer ontwikkeld door de BBC in Engeland. Je kunt er hele toffe dingen mee doen. Zo heeft de micro:bit 25 ledjes waar je van alles op kunt laten verschijnen, een kompas, een versnellingsmeter een bluetooth …
Website (3)Leerkracht -
Computationele vaardigheden vanuit ons kot: Kleutergewijs
Door de sluiting van kleuterscholen door COVID-19 hebben heel wat kinderen nu minder mogelijkheden om deze vaardigheden te ontwikkelen. Toch kan je van thuis uit, zelfs wanneer je niet beschikt over een tablet of computer, nog steeds aan de slag …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
EU Code Week 2020: Toolkit
Informatie over de Code Week 2020, wat je als leerkracht of school kan doen, hoe je een programmeerevenement organiseert en wat je nodig hebt.
In dit document vind je ook tips voor lesplannen en activiteiten om met je leerlingen aan de slag te gaan …Artikel (5) -
stem-ict.be
Op stem-ict.be staat cursusmateriaal rond ICT en IoT. Er wordt maximaal gebruik gemaakt van educatief en opensource materiaal en software.
Alle cursusmateriaal is ontwikkeld voor leerlingen van de derde graad secundair onderwijs uit de richtingen …
Website (3)