Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Whadda: Ontwikkel je STEM- en programmeervaardigheden
Whadda biedt de makersgemeenschap doe-het-zelf-elektronica en apparatuur om ideeën tot leven te brengen! Doe mee met onze zoektocht om meer te leren over elektronica, programmeren, mechanica en meer nuttige vaardigheden! Laat je inspireren …
WebsiteNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Raspberry Pi: Werken met GPIO
Website met informatie en toepassingen in verband met de Raspberry Pi. Je leert o.a. hoe je gebruik maakt van de GPIO pinnen van de Raspberry Pi om info van sensoren in te lezen en actuatoren aan te sturen.
Website -
Programmeer je eigen drone: Studio STEM
Programmeer je eigen drone : Studio STEM, Universiteit Antwerpen.
Aansturen van een quadcopter vanuit een programmeeromgeving.
Door gebruik te maken van besturingscommando’s en die in te geven in een programmeeromgeving, leer je een …
Website -
Projects4edu: STEM-ideeën
Website met als doel ideeën rond STEM-projecten uit te wisselen. De volgende thema's komen aan bod:
- Lego education,
- Arduino,
- 3D-printing,
- rapid prototyping,
- Cloudprofessor,
- ruimtevaart,
- techniek & wetenschap,
- wiskunde.
WebsiteLeerkracht -
FabLab+: Creatief laboratorium
FabLab+ is een initiatief om leerkrachten te ondersteunen techniek & wetenschap te integreren in hun lesaanbod. Door middel van specifieke opleidingen en workshops worden ze vertrouwd gemaakt met innoverende technieken en machines. …
Website (3)Leerkracht