Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Programmeren in het Stedelijk Onderwijs Gent: Opdrachten, ideeën, tips en links
Een website waarop heel wat opdrachten, ideeën, tips en links te vinden zijn in verband met programmeren.
De informatie wordt opgesplitst in:
- kleuter,
- eerste graad,
- tweede graad,
- derde graad,
- secundair.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Micro:bit: Interesse opwekken voor ICT en programmeren
De minicomputer micro:computer wordt hier voorgesteld. Er zijn ook verschillende haalbare projecten voor programmeren uitgewerkt met downloadbaar lesmateriaal.
Website (4)Leerkracht -
Europe Code Week
Leren programmeren helpt ons de snel veranderende wereld om ons heen te begrijpen, ons begrip van de werking van technologie te vergroten en vaardigheden en mogelijkheden te ontwikkelen om nieuwe ideeën te ontdekken en te innoveren.
De …
Website (5) -
Instructievideo's Scratch 3.0
Voor de lessenreeks Scratch 3.0 maakte ik deze website met instructievideo's, zodat leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen.
Deze instructievideo's gidsen je stap voor stap in:1. het aanmaken van een scratch-account;
2. je wegwijs te maken in de …Website (16)ICT-coördinator -
Arduino voor beginners - 37 videolessen
Het motto van arduino-lessen.nl is "leren door te doen". In korte videos van ongeveer 10 minuten leer je stap voor stap over de Arduino. Je begint met een simpel LED en werkt door naar het maken van een weerstation, computerspel en nog meer …
WebsiteAndere functie -
RoboCup Junior
Robocup Junior is een jaarlijkse robotwedstrijd voor jongeren van 8 tot 18 jaar oud. In teamverband kunnen ze deelnemen aan één van drie spannende disciplines:
- Redden voor beginners,
- Redden voor gevorderden,
- Red Robotegem …
WebsiteAdministratief personeel