Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Codefinity: Online codeerplatform
Codefinity is een online leerplatform voor ontwikkelaars en programmeurs. Het biedt cursussen over webontwikkeling, datawetenschap, data-analyse en SQL. Het omvat ook opdrachten voor leerlingen, zoals praktische projecten en uitdagingen.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Strawbees: Maak STEAM gemakkelijk voor jou en je klas
Op deze site worden verbindingsmaterialen en met goedkoop materiaal (plastiek rietjes, karton ...) en verbindingsmateriaal leren over bouwen, coderen en robotica.
WebsiteLeerkracht -
BrainGymmer: De online sportschool voor je brein
BrainGymmer is een online braintraining programma waar je braingames, braintests en brainteasers kunt doen om je hersenen te trainen. BrainGymmer is samen met neurowetenschappers ontwikkeld. Dagelijks maken duizenden mensen …
WebsiteLeerkracht -
Brilliant: Online STEM-cursussen
De missie van Brilliant is om leerkrachten en leerlingen te inspireren en te ontwikkelen om STEM-doelen te bereiken. De website biedt meer dan 60 online cursussen en interactieve oefeningen over uiteenlopende aspecten van wiskunde, …
Website (4)Leerkracht -
Bomberbot: Leren programmeren
Een volledig uitgewerkte lesmethode om kinderen te leren programmeren.
Hier is geen ICT-kennis voor nodig!Volledige lesplannen en presentaties waarmee je direct aan de slag kunt. Er zijn meer dan driehonderd levels in de online game voor …
App of software (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
Cargo-Bot: Programmeren met de iPad
Een puzzelspel dat een robot leert om dozen te verzetten. Aan de hand van dit spel leren kinderen de basis van coderen.
App of software (4)Leerkracht -
Tynker: Coderen voor kinderen
Dit leermiddel daagt leerlingen uit om een eigen spel te programmeren en te creëren. Bovendien is het didactisch toegankelijk om kinderen het programmeren aan te leren.
App of software (4)Leerkracht -
Informaticalessen: Online cursus informatica
Online cursus waarbij oefeningen, presentaties en verduidelijkende instructiefilmpjes over diverse computerprogramma's worden aangeboden.
Website (21)Leerkracht -
Makeymakey: Bestuur je computer met een banaan
De MakeyMakey is een een elektronisch bord waarmee je zowat alles omtovert tot een computerbesturing. Vervang je toetsenbord door een banaan en speel Pacman. Of gebruik je trap als piano! De MakeyMakey zet elektrische pulsen om in door de …
WebsiteSchool/onderwijs -
Programma Ceebot
Ceebot is een programma om te leren programmeren. Je bestuurt een robot die op een planeet allerlei taken moet uitvoeren.
Dit pakket is ideaal om al de eerste beginselen van Java, C++ en C# aan te leren.
Je kan een demoversie van het programma …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator