Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Open Roberta: Programmeertool
Open Roberta is een online toepassing waarbij gebruikers robots en microcontrollers kunnen programmeren. Het script kan gebouwd worden met blokken of met code. Daarnaast kan je de configuratie van je apparaat bekijken en digitaal een simulatie …
App of softwareLeerkracht -
Blockly4Arduino: Programmeertool
Deze website is ideaal voor niet-programmeurs om toch met een Arduino te kunnen werken. Je programmeert jouw microcontroller door gebruik te maken van blokken.
App of software -
Educatieve robotica en programmeren: Workshops
Nooby.tech biedt STEM, educatieve robotica en programmeerworkshops aan voor kinderen van de kleuterschool tot de middelbare school. We brengen alles mee wat nodig is en zorgen voor leuke en spannende lessen. Het programma wordt aangepast aan …
Nascholing of activiteit -
Weet je Watt?
Weet je Watt? is een wetenschapsvlog voor nieuwsgierige kinderen en enthousiaste leerkrachten. Elke twee weken duikt vlogster Jacotte Brokken in de verschillende STEM-domeinen (biotechnologie, chemie, bouw, mechanica, …
Website (10)Leerkracht -
Techniek is fun
Op deze website kan je projecten, stappenplannen, instructiefilmpjes en informatiefiches vinden voor de vakken techniek en STEM.
Een greep uit het aanbod:
- een kaarshouder, portefeuille, wespenvanger, zonnebarbecue en zonneoven maken met afval; …
Website (44)Leerkracht -
Science on stage: STEM-leermiddelen
Europees netwerk van STEM-leerkrachten die onder meer downloadbare STEM-publicaties ter beschikking stellen.
Een greep uit de onderwerpen:
- dopplereffect
- fotosynthese;
- genetisch materiaal;
- klimaatverandering;
- lichtleer;
- natuurlijke selectie; …
Website (9)Leerkracht -
STEM Alliance: Praktijkvoorbeelden
Europese databank van STEM-leermiddelen, selecteerbaar per
- vak,
- leeftijd,
- type leermiddel,
- taal,
- type onderwijs.
Website (7)Leerkracht -
FabLab+: Creatief laboratorium
FabLab+ is een initiatief om leerkrachten te ondersteunen techniek & wetenschap te integreren in hun lesaanbod. Door middel van specifieke opleidingen en workshops worden ze vertrouwd gemaakt met innoverende technieken en machines. …
Website (3)Leerkracht -
LEGO Education Innovation Studio @ VIVES: STEM-project
In onze LEGO Studio kan jouw klas en/of jijzelf als leerkracht aan de slag met de LEGO materialen. Dit gebeurt telkens binnen een optimale leeromgeving én onder begeleiding van onze LEGO coaches.
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Funmetelectronica: Programmeren met Arduino
In dit .zip bestand vind je 15 lessen in de vorm van Arduinosketches. Je opent de sketches met de software Arduino.
Voor deze lessen is aanvullende informatie te vinden op de tutorialsite van www.funmetelectronica.nl.
…Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Acer CloudProFessor: PnP-starterspakket
Acer CloudProfessor is een PnP-starterspakket waarmee studenten meteen aan de slag kunnen met programmeren, zodat ze zelf de opwinding van Internet of Things kunnen ervaren. Het integreert de cloud, modules, apparaten en software.App of softwareOrganisatie, firma, vzw -
Oost-Vlaamse subsidie voor STEM-expedities
De Provincie Oost-Vlaanderen wil leerlingen uit de 3de graad basisonderwijs en 1ste graad secundair onderwijs op een leuke en interessante manier laten proeven van STEM en techniek. De STEM-expeditie is een doe-activiteit en heeft als doel de …
Aankondiging