Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Tekeningen programmeren met SVG
In deze oefeningenreeks van CoderDojo Waregem op Dodona leren leerlingen een SVG- bestand coderen van een Yin-Yang-symbool met een 0 en 1. Dit is het symbool van de organisatie CoderDojo waarbij vrijwilligers wereldwijd codeerlessen organiseren.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
MicroBlocks: Leren programmeren
MicroBlocks is een gratis, Scratch-achtige programmeertaal voor het leren werken met educatieve microcontrollerboards zoals de Micro:bit, Adafruit Circuit Playground Express en vele andere. MicroBlocks is een live programmeersysteem.
Klik op een …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Numerieke wiskunde met Python: Pythonprogramma's en handleiding
Deze handleiding behandelt een groot aantal computerprogramma's geschreven in Python die het manuele rekenwerk bij numerieke wiskunde vervangen. Je vindt hier een breed scala aan wiskundige toepassingen binnen de numerieke wiskunde. Voor bijna elk …
Downloadbaar lesmateriaalAndere functie -
Arduino: Hello World
Een microprocessor is nog steeds het belangrijkste onderdeel van de meeste elektronische toestellen. Het is het brein dat sensoren aanstuurt, denk maar aan de zelfrijdende auto, een ingewikkeld beveiligingssysteem of sensoren die luchtvervuiling, …
tot, tot
Nascholing of activiteit -
Python in de klas
Onze samenleving wordt steeds meer beïnvloed en gestuurd door computersystemen, apps en algoritmes. Talloze problemen, nu en in de toekomst, worden opgelost via die krachtige computers. Ook op school en in de klas voelen we die …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Indelen van vorm in drie pentomino's: Locodoosoefeningen
De gekregen vorm moet telkens opgevuld worden met drie pentomino’s (dit zijn vormen bestaande uit vijf vierkantjes). Het is best om met de vorm te beginnen en te verdelen in drie (verschillende) vormen met vijf vierkantjes en dan bovenaan …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Pentomino: Locodoosoefeningen
Dit document bevat acht verschillende opgaven om te maken en te zoeken met een kleine locodoos (telkens twaalf opgaven).
De gekregen vorm moet telkens opgevuld worden met twee pentomino’s (dit zijn vormen
bestaande uit vijf vierkantjes). …Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Pi Day: Vier wiskunde op 14 maart
Op 14 maart wordt wereldwijd wiskunde gevierd op Pi Day.
Pi (Griekse letter π) is het symbool van een constante die in de wiskunde gebruikt wordt. Pi is de verhouding tussen de omtrek en de oppervlakte van een cirkel.
Op deze website kan je …
WebsiteLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Astro Pi: Jouw code in het Ruimtestation
De European Astro Pi Challenge biedt je leerlingen de mogelijkheid om wetenschappelijk onderzoek in de ruimte uit te voeren door computerprogramma's te schrijven die draaien op Raspberry Pi-computers aan boord van het International Space Station.
Downloadbaar lesmateriaal -
Strawbees: Maak STEAM gemakkelijk voor jou en je klas
Op deze site worden verbindingsmaterialen en met goedkoop materiaal (plastiek rietjes, karton ...) en verbindingsmateriaal leren over bouwen, coderen en robotica.
WebsiteLeerkracht -
Probeer gratis onze educatieve roboticakits uit
Je krijgt, als leerkracht, gedurende twee weken een gratis proefperiode voor onze educatieve robots, STEM en roboticakits.
Ga naar onze website voor meer informatie.
Fysiek materiaal -
Arduino van onder het fijnstof: Navorming op aanvraag
Fijnstof is een erg actueel thema in de media maar blijft voor velen toch een vaag begrip dat in de lucht hangt en veel vragen oproept. Dit project biedt in de e-classroom in verschillende modules een antwoord op al deze vragen.
In de eerste module …
tot
Nascholing of activiteit