Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Sociale robot: Leerpad
Dit leerpad helpt jou als leerkracht om het STEM-project 'Sociale robot' voor te bereiden. In dit project ontwerpen, programmeren en bouwen leerlingen een sociale robot, die moet voldoen aan bepaalde (zelfgekozen) criteria. Een bonus bij …
tot
Nascholing of activiteit -
VEX robotica in het voortgezet/secundair onderwijs: Webinar
Hoe kan ik STEM en robotica in mijn lessen integreren?
Volg onze webinars en ontdek hoe je STEM-lessen uitdagend en praktijkgericht kunt maken. Eerst plastic robotica met VEX IQ. Daarna met de VEX EXP, de VEX V5 en de VEX V5 workcell, een …
Nascholing of activiteit -
Aan de slag met de micro:bit in je STEM-projecten: Cursus
De micro:bit is een minicomputer, ontworpen op initiatief van de BBC en bedoeld om kinderen de basis van programmeren bij te brengen. Het voordeel van de micro:bit is dat je op een laagdrempelige manier kan beginnen met programmeren en je …
tot
Nascholing of activiteit -
Wetenschap & techniek: Zwijsen Academy
Jacotte Brokken zal de dag starten met een inspirerende lezing over wetenschap, terwijl Nicholas Arnst de dag afsluit met een magische voorstelling.
Nascholing of activiteit -
Computationeel denken out of the (STEM)box: Cursus
Tijdens een korte workshop verdiepen we ons in de principes van computationeel denken. We maken de eindterm over computationeel denken concreet en begrijpbaar. We staan stil bij de relevantie en meerwaarde ervan voor jouw vak en maken de …
tot
Nascholing of activiteit -
FRACTRAN: Programmeren met breuken
Nood aan een verrassend stukje wiskunde? In deze workshop leren we de verrassende taal FRACTRAN kennen, waarin een programma niet meer is dan … een lijst breuken. Computerberekeningen worden vandaag de dag uitgevoerd in moderne …
Nascholing of activiteit -
Arduino: Hello World
Een microprocessor is nog steeds het belangrijkste onderdeel van de meeste elektronische toestellen. Het is het brein dat sensoren aanstuurt, denk maar aan de zelfrijdende auto, een ingewikkeld beveiligingssysteem of sensoren die luchtvervuiling, …
tot, tot
Nascholing of activiteit -
Programmeer legorobots en automatiseer een containerterminal: STEM-workshop Havenstudio
Welkom in de Havenstudio in centrum Antwerpen. Tijdens deze STEM-workshop programmeren je leerlingen robots van LEGO® Education solutions en werken ze samen om een hele containerterminal te automatiseren.
Elk team van twee gaat een eigen uitdaging …
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Nascholing of activiteit -
Bouw je eerste mini-satelliet: Raspberry Pi voor beginners
Leer metingen uitvoeren op een onbemande vlucht:
- gebruik een Raspberry Pi Pico microcontroller;
- initiatie voor echte beginners, geen voorkennis of enige ervaring vereist;
- toelichting en praktijkoefeningen, onder begeleiding van een ervaren …
,
Nascholing of activiteit -
FIRST LEGO League Challenge
FIRST® LEGO® League Challenge is een vriendschappelijke wedstrijd waar teams van studenten tussen de 9 en 15 jaar betrokken zijn bij onderzoek, probleemoplossing, programmeren en engineering. Ze bouwen en programmeren een LEGO®-robot die …
tot
Nascholing of activiteit -
Robots gebruiken bij de leerlijn computationeel denken: Training
We gaan in deze workshop aan de slag met Sphero Robots, drones, Microbit en tonen hoe deze kunnen geïntegreerd worden in een leerlijn computationeel denken. Je kunt vooraf aangeven met welke robot je wil werken.
tot
Nascholing of activiteit -
Programmeren in Swift: Cursus
In deze workshops leer je belangrijke computerbegrippen en krijg je een solide basis in het programmeren met Swift. Je leert over de impact van dataverwerking en apps op de maatschappij, economieën en culturen terwijl je kennismaakt met het …
tot
Nascholing of activiteit