Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Arduino: Hello World
Een microprocessor is nog steeds het belangrijkste onderdeel van de meeste elektronische toestellen. Het is het brein dat sensoren aanstuurt, denk maar aan de zelfrijdende auto, een ingewikkeld beveiligingssysteem of sensoren die luchtvervuiling, …
tot, tot
Nascholing of activiteit -
Open Roberta: Programmeertool
Open Roberta is een online toepassing waarbij gebruikers robots en microcontrollers kunnen programmeren. Het script kan gebouwd worden met blokken of met code. Daarnaast kan je de configuratie van je apparaat bekijken en digitaal een simulatie …
App of softwareLeerkracht -
Arduino voor beginners: Projecten
Dit leerpad laat je leerlingen kennismaken met de verschillende mogelijkheden van het programmeren van een Arduino. Stapsgewijs leren je studenten diverse componenten schakelen en regelen. Je vindt er verschillende projecten die je met de Arduino …
WebsiteLeerkracht -
Blockly4Arduino: Programmeertool
Deze website is ideaal voor niet-programmeurs om toch met een Arduino te kunnen werken. Je programmeert jouw microcontroller door gebruik te maken van blokken.
App of software -
Sensoren en actuatoren: Theorie en opdrachten
Theoretische uitleg en oefeningen over sensoren, actuatoren en de toepassing van deze systemen in een productieautomatisatie.
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Arduino tutorialreeks: Programmeren van Arduino microcontrollers
Arduino tutorialreeks om leerlingen zelfstandig aan de slag te laten gaan met het programmeren van Arduino microcontrollers.
VideoLeerkracht -
Covid maatregel: Maximale aantal personen aanwezig alarm
Covid maatregel : Maximaal aantal personen aanwezig in winkels,cinema,theater,parken, ...
Dit project laat een steward toe om het aantal aanwezigen in een ruimte bij te houden. Indien deze het maximale aantal zal overschrijden dan klinkt er …
VideoLeerkracht -
GHEAT: De zonnecel
GHEAT is het InnoVET project van Bernardusscholen in Oudenaarden, in deze film
presenteert de projectcoördinator de zonnecel. Leerlingen experimenteerde met kleine zonnecellen om te bepalen hoe efficiënt deze zijn.VideoLeerkracht -
TCICTAS: STEM-projecten
Gedurende een volledig schooljaar werken onze leerlingen aan een moderne stad. Ze mogen zelf projectvoorstellen indienen en zullen vervolgens in groepjes van twee geplaatst worden. Om dit project tot een goed eind te brengen, hebben ze …
Website (8)Leerkracht -
Short Circuit Virtual Reality
Elektrische circuits oefenen in Virtual Reality. Deze applicatie was reeds gratis verkrijgbaar via Steam, nu is ze hier ook te downloaden in het Nederlands. Met dank aan de makers: Stefan Bauwens en Cindy Ho en met dank aan VTI …
App of softwareLeerkracht -
Aan de slag met Arduino en Scratch: Handleiding en oefeningen
Arduino is een veelgebruikte single board computer (SBC). Om ermee aan de slag te gaan moet je wel beschikken over wat tekstuele programmeerervaring. Er bestaat echter een variant van Scratch waarmee je via blokjes en puzzels een Arduino kan …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht, ICT-coördinator -
E2Crea8: Elektronica voor onderwijs
Deze website is specifiek voor STEM-onderwijs ontwikkeld. Het lesmateriaal en de ondersteuning zijn gratis. De hardware wordt zo goedkoop mogelijk aangeboden. De website bestaat uit elektronica- en STEM-projecten. Enkele projecten zijn …
Website (4)Leerkracht