Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Coding Park: Leren programmeren
Coding Park is een codeerplatform waarop leerlingen leren coderen en computationeel denken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van visuele blokken of Python. Je kan meteen aan de slag in de gratis programmeeromgeving. Als je als ouder of leerkracht de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
MicroBlocks: Leren programmeren
MicroBlocks is een gratis, Scratch-achtige programmeertaal voor het leren werken met educatieve microcontrollerboards zoals de Micro:bit, Adafruit Circuit Playground Express en vele andere. MicroBlocks is een live programmeersysteem.
Klik op een …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Programmeren en coderen met Zimjs: JavaScript
Zimjs is een omgeving waarin jongeren echt leren 'coderen door tekst te typen'. Ik leg in een notendop uit wat er mogelijk is met Zimjs.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Pentomino's in thema kerst
In deze denkpuzzels proberen leerlingen de kersttekeningen na te leggen met pentominotegels.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Je naam binair: Sleutelhanger rijgen
Een sleutelhanger maken met je naam in binaire code.
Beeld (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
STERK IN STEM: Een portaalsite naar STEM-projecten
Deze portaalsite bundelt alle onderzoeksprojecten van het Expertisecentrum Onderwijsinnovatie van Hogeschool Vives over STEM-onderwijs.
Website (5)Leerkracht -
Ontwerp een lerende spelcomputer met luciferdoosjes
Ontwerp zelf een lerende spelcomputer met luciferdoosjes. Deze computer heet Ludo en je kan er een spelletje Hexapawn of zespion mee spelen. Dat spelletje is een soort minischaak en kan je ook zelf maken. Verbaas je erover hoe snel Ludo zo goed …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Kloklezen: Zeg en teken de tijd
Klik op nieuwe tijd om een nieuwe tijd in te stellen. Nu heb je 2 mogelijkheden:
- klik en luister naar zeg de tijd en noteer de tijd digitaal. Daarna controleer je door op teken de tijd te klikken. Je hebt dus een kladblad en een potlood …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Jaar van de os: Pentomino
Naar aanleiding van het jaar van de os proberen leerlingen deze denkpuzzel op te lossen rond het woord os.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Educatieve robotica en programmeren: Workshops
Nooby.tech biedt STEM, educatieve robotica en programmeerworkshops aan voor kinderen van de kleuterschool tot de middelbare school. We brengen alles mee wat nodig is en zorgen voor leuke en spannende lessen. Het programma wordt aangepast aan …
Nascholing of activiteit -
BrainGymmer: De online sportschool voor je brein
BrainGymmer is een online braintraining programma waar je braingames, braintests en brainteasers kunt doen om je hersenen te trainen. BrainGymmer is samen met neurowetenschappers ontwikkeld. Dagelijks maken duizenden mensen …
WebsiteLeerkracht -
STEM-onderwijs op afstand: Databank van leermiddelen
Een databank van leermiddelen, inzetbaar voor STEM-onderwijs op afstand.
Categorieën waarop je kan selecteren:
- basisonderwijs,
- secundair onderwijs,
- eerste graad,
- tweede graad,
- derde graad.
Website (7)Leerkracht