Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Whadda: Ontwikkel je STEM- en programmeervaardigheden
Whadda biedt de makersgemeenschap doe-het-zelf-elektronica en apparatuur om ideeën tot leven te brengen! Doe mee met onze zoektocht om meer te leren over elektronica, programmeren, mechanica en meer nuttige vaardigheden! Laat je inspireren …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Robots voor educatie: Smart
Bij Smartrobot.solutions geloven we er in dat er voor elke uitdaging een robot gebruikt kan worden. Of het nu gaat om een zorgrobot, een servicerobot in de horeca of een telepresencerobot op kantoor, er is altijd een robot voor jou.
Voor educatie …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Code for Life
Code for Life leert je de basisprincipes van coderen via gameplay. Eerst werk je met Blockly en later Python. De uitgebreide lesplannen zijn een geweldige bron voor leerkrachten.
De lesplannen zijn gebaseerd op het curriculum van het …WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Robotland: Beweegt je wereld
Robotland is een technologie- en funpark gelegen te Essen. Je kan op een educatieve, maar speelse wijze kennismaken met de meest innovatieve transport- en robottechnieken van het moment.
WebsiteLeerkracht -
Digi-lab: Mobiel digitaal laboratorium
Bij digi-lab kan je terecht voor workshops, lessen of projectondersteuning voor leerlingen, studenten of volwassenen. Onder leiding van een iCoach wordt er aan een digitaal leerproces gewerkt.
Op de website vind je heel wat bruikbaar …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Strawbees: Maak STEAM gemakkelijk voor jou en je klas
Op deze site worden verbindingsmaterialen en met goedkoop materiaal (plastiek rietjes, karton ...) en verbindingsmateriaal leren over bouwen, coderen en robotica.
WebsiteLeerkracht -
BrainGymmer: De online sportschool voor je brein
BrainGymmer is een online braintraining programma waar je braingames, braintests en brainteasers kunt doen om je hersenen te trainen. BrainGymmer is samen met neurowetenschappers ontwikkeld. Dagelijks maken duizenden mensen …
WebsiteLeerkracht -
Makeymakey: Bestuur je computer met een banaan
De MakeyMakey is een een elektronisch bord waarmee je zowat alles omtovert tot een computerbesturing. Vervang je toetsenbord door een banaan en speel Pacman. Of gebruik je trap als piano! De MakeyMakey zet elektrische pulsen om in door de …
WebsiteSchool/onderwijs -
PMOT: De specialist voor uitdagende techniek materialen voor STEAM educatie en particulieren
PMOT is gespecialiseerd in wetenschap en techniek voor de basisschool en het secundair onderwijs. Hiervoor is een speciaal voor het onderwijs uitgeselecteerd assortiment samengesteld, dat past binnen onderzoekend en ontwerpend leren.
PMOT …
Website (5) -
Digitale Wolven: Kennismaken met ICT en technologie
Digitale Wolven wil kinderen en jongeren helpen om zich voor te bereiden op de digitale wereld van vandaag en morgen. Door hen zelf aan de slag te laten gaan met toepassingen, kunnen ze zelfstandig ontdekken wat de mogelijkheden zijn. Op die …
Website (6) -
RoboMind: Leer programmeren
ROBO is een simpele educatieve programmeertaal die het mogelijk maakt met de fundamenten van informatica kennis te maken. Naast een inleiding tot populaire programmeermethoden, krijg je inzicht in de gebieden van de robotica en kunstmatige …
WebsiteAnder