Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Whadda: Ontwikkel je STEM- en programmeervaardigheden
Whadda biedt de makersgemeenschap doe-het-zelf-elektronica en apparatuur om ideeën tot leven te brengen! Doe mee met onze zoektocht om meer te leren over elektronica, programmeren, mechanica en meer nuttige vaardigheden! Laat je inspireren …
WebsiteNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Coding Park: Leren programmeren
Coding Park is een codeerplatform waarop leerlingen leren coderen en computationeel denken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van visuele blokken of Python. Je kan meteen aan de slag in de gratis programmeeromgeving. Als je als ouder of leerkracht de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
PictoBlox: Grafisch coderen
PictoBlox is een op blokcode gebaseerde educatieve tool voor beginners met hardware-interactiemogelijkheden voor opkomende technologieën zoals robotica, AI en machinaal leren die het leren coderen leuk en boeiend maken.
Je kan ook met de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Open Roberta: Programmeertool
Open Roberta is een online toepassing waarbij gebruikers robots en microcontrollers kunnen programmeren. Het script kan gebouwd worden met blokken of met code. Daarnaast kan je de configuratie van je apparaat bekijken en digitaal een simulatie …
App of softwareLeerkracht -
Microsoft MakeCode Arcade: Leer coderen met blokcode
Microsoft MakeCode Arcade is een online tool waarmee je via blokcode retro-arcadegames voor het web of microcontrollers maakt. De tool is op GitHub beschikbaar als vrije software.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Codéfi robotique et objets connectés
CoDéfi wil leraren zo goed mogelijk ondersteunen bij het computationeel denken. Het webplatform is ontwikkeld voor het delen van projecten, uitdagingen en video's over robotica.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
TigerJython: Leren programmeren
TigerJython is een gratis ontwikkelomgeving om te leren programmeren met Python. TygerJython werd ontworpen aan de ETH Zürich. De IDE (Integrated Development Environment) bevat alle benodigde componenten om heel diverse programma’s …
App of softwareLeerkracht, Systeembeheerder -
VEX IQ: Robotbouwpakket
VEX IQ is een in elkaar te klikken roboticasysteem, waardoor het snel en makkelijk is om een eindeloze verscheidenheid aan robots te bouwen. Leer hoe je met code een fysieke robot tot leven brengt en pas belangrijke STEM-vaardigheden toe.
Probeer …
Fysiek materiaal -
VEXcode VR - Hour of Code: Schoonmaken van koraalriffen
In deze activiteit programmeren leerlingen de VR oceaanreinigingsrobot om zo veel mogelijk afval te verzamelen en te verwijderen van de bodem van het Mangrove rif. …
Website -
Codering: Minecraft
Leer jouw leerlingen coderen met behulp van de populaire game Minecraft. Hiervoor gebruik je Minecraft education.
Via deze link kun kun je een korte demonstratie zien.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
CodeCombat: Leer programmeren door een online game te spelen
Leer programmeren aan de hand van een spannend spel. Je moet je personages door levels brengen en diamanten verzamelen. Dit kan je doen door programmeerinstructies in te tikken. Voor het spel begint kan je aanduiden met welke programmeertaal je …
Website (5)Leerkracht, ICT-coördinator -
Scratch: Creatieve leergemeenschap met gedeelde programmeerprojecten, grafische programmeertool
Zin om met je leerlingen de basis onder de knie te krijgen van het programmeren? Gebruik dan Scratch. Scratch is een grafische programmeeromgeving. Via Scratch kan je korte games maken en programma's van anderen bewerken.
App of softwareDirectie