Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
OctoStudio gebruiken om een micro:bit Maqueen-robot op afstand te besturen
Met dit project programmeer je met behulp van een micro:bit de Maqueen-robot zodat je het draadloos kan besturen met OctoStudio op een smartphone of tablet. Volg stap voor stap het leerpad.
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Brush Ninja: Digitale creativiteit
Brush Ninja biedt creatieve online tools aan. Zo maak je in een handomdraai online kunstwerkjes:
- geanimeerde gif's;
- teken en schilder online;
- codeer een kunstwerk;
- emojikunst;
- fotocollages;
- een stripverhaaltje.
App of software (3)Leerkracht, Pedagogisch begeleider -
Tekeningen programmeren met SVG
In deze oefeningenreeks van CoderDojo Waregem op Dodona leren leerlingen een SVG- bestand coderen van een Yin-Yang-symbool met een 0 en 1. Dit is het symbool van de organisatie CoderDojo waarbij vrijwilligers wereldwijd codeerlessen organiseren.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Leren programmeren met Mind+
Mind+ is een programmeertool waarmee je een toepassing programmeert door codeerblokken te slepen en vast te klikken. Mind+ heeft talloze tutorials, voorbeeldprojecten en een grote community om te leren programmeren.
Mind+ ondersteunt een breed scala …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Turtle Stitch: Programmeren van borduurwerk
Turtlestitch is een toepassing om patronen voor borduurmachines te genereren. De tool werd ontwikkeld met de educatieve programmeertaal Snap!
Turtlestitch is gebruiksvriendelijk en vereist geen programmeerkennis. Het is handig voor ontwerpers om …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Coding Park: Leren programmeren
Coding Park is een codeerplatform waarop leerlingen leren coderen en computationeel denken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van visuele blokken of Python. Je kan meteen aan de slag in de gratis programmeeromgeving. Als je als ouder of leerkracht de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
MicroBlocks: Leren programmeren
MicroBlocks is een gratis, Scratch-achtige programmeertaal voor het leren werken met educatieve microcontrollerboards zoals de Micro:bit, Adafruit Circuit Playground Express en vele andere. MicroBlocks is een live programmeersysteem.
Klik op een …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
ZIM Emojitool: Ontdek de code van een emoji
Iedereen kent en gebruikt emoji's. Het wordt nog interessanter als je uitlegt hoe je de code van een emoji kan gebruiken in een app.
Ik ontwikkelde samen met ZIMjs.com/kids deze emojitool. Zo kan je onmiddellijk de code kopiëren naar andere …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
PictoBlox: Grafisch coderen
PictoBlox is een op blokcode gebaseerde educatieve tool voor beginners met hardware-interactiemogelijkheden voor opkomende technologieën zoals robotica, AI en machinaal leren die het leren coderen leuk en boeiend maken.
Je kan ook met de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Octostudio: Codeer-app
Met OctoStudio maak je interactieve animaties en games met behulp van een mobiele telefoon of tablet. Leerlingen maken foto's, nemen geluiden op en breng ze tot leven met codeerblokken. Het resultaat sturen ze achteraf naar leerlingen, vrienden …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Stencyl: Games bouwen met blokcode
Stencyl is blokcodering, en dus basis programmeren, net als de populaire Scratch, maar met turbo-versterkte mogelijkheden!
Gebruikers kunnen games maken die op verschillende platforms kunnen worden gepubliceerd.App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Virtuele rondleiding GameZone op school: CoSpaces Edu
Het doel van deze site is om de leerlingen hun eigen 3D games te promoten door middel van een virtuele rondleiding door de school. Ze verzamelen de QR-code/deelcode, informatieve tekst van het spel en maken ergens in de school een AR video opname …
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander