Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Whadda: Ontwikkel je STEM- en programmeervaardigheden
Whadda biedt de makersgemeenschap doe-het-zelf-elektronica en apparatuur om ideeën tot leven te brengen! Doe mee met onze zoektocht om meer te leren over elektronica, programmeren, mechanica en meer nuttige vaardigheden! Laat je inspireren …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Robots voor educatie: Smart
Bij Smartrobot.solutions geloven we er in dat er voor elke uitdaging een robot gebruikt kan worden. Of het nu gaat om een zorgrobot, een servicerobot in de horeca of een telepresencerobot op kantoor, er is altijd een robot voor jou.
Voor educatie …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Code for Life
Code for Life leert je de basisprincipes van coderen via gameplay. Eerst werk je met Blockly en later Python. De uitgebreide lesplannen zijn een geweldige bron voor leerkrachten.
De lesplannen zijn gebaseerd op het curriculum van het …WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Robotland: Beweegt je wereld
Robotland is een technologie- en funpark gelegen te Essen. Je kan op een educatieve, maar speelse wijze kennismaken met de meest innovatieve transport- en robottechnieken van het moment.
WebsiteLeerkracht -
Digi-lab: Mobiel digitaal laboratorium
Bij digi-lab kan je terecht voor workshops, lessen of projectondersteuning voor leerlingen, studenten of volwassenen. Onder leiding van een iCoach wordt er aan een digitaal leerproces gewerkt.
Op de website vind je heel wat bruikbaar …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
FIRST LEGO League Challenge
FIRST® LEGO® League Challenge is een vriendschappelijke wedstrijd waar teams van studenten tussen de 9 en 15 jaar betrokken zijn bij onderzoek, probleemoplossing, programmeren en engineering. Ze bouwen en programmeren een LEGO®-robot die …
tot
Nascholing of activiteit -
Strawbees: Maak STEAM gemakkelijk voor jou en je klas
Op deze site worden verbindingsmaterialen en met goedkoop materiaal (plastiek rietjes, karton ...) en verbindingsmateriaal leren over bouwen, coderen en robotica.
WebsiteLeerkracht -
Dobbelsteen: STEM-project
Leerlingen maken een papieren dobbelsteen. Vervolgens worden ze stap voor stap begeleid tot het uittekenen, boren en schuren van een houten dobbelsteen. Nadien programmeren ze een Micro:bit tot een dobbelsteen.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Conditie meten: Oriënterend STEM-project
Tijdens deze introductiemodule voor STEM gebruiken de leerlingen de S, de T, de E en de M om hun conditie te meten.
Downloadbaar lesmateriaal -
De fiets: STEM-project
Dit project daagt de leerlingen uit in een authentieke context en helpt hen nadenken hun ze duurzaam en met weinig moeite naar school kunnen fietsen.
Downloadbaar lesmateriaal -
BrainGymmer: De online sportschool voor je brein
BrainGymmer is een online braintraining programma waar je braingames, braintests en brainteasers kunt doen om je hersenen te trainen. BrainGymmer is samen met neurowetenschappers ontwikkeld. Dagelijks maken duizenden mensen …
WebsiteLeerkracht -
Plaatjes draaien - Explobots
In Plaatjes draaien vertrekken de leerlingen van de behoefte om muziek te luisteren en te maken. Ze bestuderen geluidsgolven en nemen een blik op het verleden van geluidsdragers en de bijhorende muziekspelers. Hierdoor leren ze verschillende …
Fysiek materiaal