Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
FIRST LEGO League Challenge
FIRST® LEGO® League Challenge is een vriendschappelijke wedstrijd waar teams van studenten tussen de 9 en 15 jaar betrokken zijn bij onderzoek, probleemoplossing, programmeren en engineering. Ze bouwen en programmeren een LEGO®-robot die …
tot
Nascholing of activiteit -
Liedjes schrijven en functies: Computationeel denken
De nadruk ligt hier op het ontdekken van herhalende patronen in een muzieknummer. We passen dit toe op songteksten.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Code Week: Sjabloon voor deelnemerscertificaat
Neem je deel aan de EU Code Week door in jouw klas of op school een programmeeractiviteit te organiseren? Dan kan je aan jouw leerlingen of collega's een deelnemerscertificaat uitreiken dat bewijst dat ze computationele denkvaardigheden …
Downloadbaar lesmateriaal -
Leerlijn digitale geletterdheid
De kapstok voor lesmateriaal over digitale vaardigheden voor het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
De leerlijn voor het primair onderwijs hebben wij samen met de TU Delft en Openbaar Onderwijs Groningen …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
EU Code Week 2021: Toolkit
Informatie over de Code Week 2021, wat je als leerkracht of school kan doen, hoe je een programmeerevenement organiseert en wat je nodig hebt.
In dit document vind je ook tips voor lesplannen en activiteiten om met je leerlingen aan de slag te gaan en …Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Dwengo UGent: Draaiboek robotwedstrijd
Ter ondersteuning van de UGent Dwengo robotwedstrijd maakten we dit draaiboek.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Ander -
Ontwerpen afvalrobot: Projectvoorstel
Projectvoorstel om afvalrobot te ontwerpen met LEGO MINDSTORMS.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Skillz: Lesgevers gezocht
Skillz zoekt begeleiders voor verschillende naschoolse activiteiten.
Ze geven de volgende onderwerpen in scholen in Antwerpen en Mechelen.
- leren programmeren,
- robotica,
- informatica,
- wetenschappen,
- digitaal tekenen.
In scholen geef je in de naschoolse …
Aankondiging -
Techniek op school: Koninklijk Atheneum Etterbeek
Dit leermiddel compileert het engagement van één van de pilootscholen van het voormalige TOS-21 project en wil hiermee Vlaamse scholen inspireren om binnen het kader van STEM techniek op school te stimuleren.
Volgende items komen in …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Techniek op school: WICO campus TIO Overpelt
Dit leermiddel compileert het engagement van één van de pilootscholen van het voormalige TOS-21 project en wil hiermee Vlaamse scholen inspireren om binnen het kader van STEM techniek op school te stimuleren.
Volgende items komen in …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht