Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Short Circuit Virtual Reality
Elektrische circuits oefenen in Virtual Reality. Deze applicatie was reeds gratis verkrijgbaar via Steam, nu is ze hier ook te downloaden in het Nederlands. Met dank aan de makers: Stefan Bauwens en Cindy Ho en met dank aan VTI …
App of softwareLeerkracht -
Grafisch programmeren: Werkbundel
Maak spelenderwijs kennis met physical computing:
- Bundel 1A is een speelse introductie inzake grafisch programmeren en kan gebruikt worden in de eerste graad van het secundair onderwijs.
- Bundel 1B draait eveneens omtrent het grafisch …
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht -
Kodu: Presentatie voor #KCOER16 ExplOERer
Deze presentatie geeft een weergave van de Kodu-workshop tijdens het ExplOERer event van KlasCement.
Downloadbaar lesmateriaalSysteembeheerder -
Intro programmeren: Les 1 niveau DigiHeroes
Les 1, intro programmeren, niveau ByteBusters:
- kennismaking met Scratch;
- concept sequentie;
- lussen.
Het lesmateriaal omvat:
- de lesvoorbereiding;
- de sb2-files voor de kinderen (Scratchfiles met oefeningen, die ieder kind kan opladen in …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Lussen: Les 2 niveau DigiHeroes
Les 2, lussen, niveau DigiHeroes:
- herhaling wat is een programma;
- herhaling sequentie;
- oefeningen op lussen;
- oefening op selecties.
Het lesmateriaal omvat:
- de lesvoorbereiding;
- de sb2-files voor de kinderen (Scratchfiles met oefeningen, …
Downloadbaar lesmateriaal -
Codefestival 2017: Presentaties
In deze bijdrage vind je de presentaties van het Code Festival van 16 oktober 2017 in Brussel en van 19 oktober 2017 in Gent. Het Code Festival is een organisatie van het Departement Onderwijs en Vorming. Hiermee wil men zoveel mogelijk …
Downloadbaar lesmateriaal -
Acer CloudProFessor: PnP-starterspakket
Acer CloudProfessor is een PnP-starterspakket waarmee studenten meteen aan de slag kunnen met programmeren, zodat ze zelf de opwinding van Internet of Things kunnen ervaren. Het integreert de cloud, modules, apparaten en software.App of softwareOrganisatie, firma, vzw -
Codefestival 2016: Presentaties
In deze bijdrage vind je de presentaties van het Code Festival van 10 oktober 2016. Het Code Festival is een organisatie van het Departement Onderwijs en Vorming. Hiermee wil men zoveel mogelijk leerlingen uit zoveel mogelijk klassen …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Tinkercad: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen toont je hoe je als beginner aan de slag kan met Tinkercad. Tinkercad is een eenvoudige online applicatie om 3D CAD-ontwerpen te maken.
De fiche wordt gebruikt in de …
Downloadbaar lesmateriaal (16) -
Kodu: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzing naar leerplandoelen en eindtermen legt uit hoe je kan starten met Kodu.
Kodu is game-ontwikkelsoftware van Microsoft die bestemd is voor kinderen vanaf 10 jaar. Alles wat in je project wil laten gebeuren, moet je …Downloadbaar lesmateriaal (6) -
LEGO Education MINDSTORMS: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen toont je hoe je als beginner aan de slag kan met de Mindstormsrobot.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het Fyxxilab in Gent.Downloadbaar lesmateriaal (11) -
Scratch: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen legt je de basis van Scratch uit, zodat je er thuis of in de klas mee aan de slag kan.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het …Downloadbaar lesmateriaal (33)