Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Automaton maken met micro:bit: Video
Met de micro:bit laat je jouw leerlingen op een leuke en eenvoudige manier interessante dingen maken, variërend van robots tot muziekinstrumenten. In deze video introduceert Pauline Maas de micro:bit en laat ze met een paar …
VideoNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Micro:bit aansturen met MicroBlocks
Korte video over hoe je de eerste keer MicroBlocks.fun gebruikt om de micro:bit te programmeren. Je ziet o.a. hoe je:
- de taal aanpast;
- de leds aanstuurt om bv. een smiley te programmeren;
- het spelletje blad-steen-papier programmeert op …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Ontdek de Makey Makey: Video
Met Makey Makey kan je functies van de computer overnemen door alledaagse voorwerpen te verbinden met de computertoetsen. Zo kan je zelf een toetsenbord, touchpads of gameconsole maken
In deze video ontdek je de mogelijkheden van de Makey Makey …
VideoLeerkracht -
Maak kennis met de Ozobot bit: Video
In dit filmpje kom je meer te weten over de Ozobot. De Ozobot is een educatieve programmeerbare robot die je kan inzetten in verschillende leergebieden voor verschillende leeftijden. Op de site Ozoblocky vind je kant-en-klaar lesmateriaal dat je …
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Internet of things: Watisda?
Dit artikel fungeert als wetenschapsweetje, met de bedoeling de nieuwsgierigheid en leergierigheid voor STEM aan te wakkeren bij leerlingen.
Zulke weetjes worden onder andere in de kijker geplaatst op de projectsite Kiezen voor STEM van …
ArtikelLeerkracht -
Stapsgewijs een timer bouwen in Kodu: Instructievideo
Als je dit filmpje dat je rondleidt door de basisfuncties van Kodu Game Lab al bekeek, dan is deze korte handleiding een goede aanvulling. Stap voor stap zie hoe je een 'timer' programmeert in het spel: het is een boom die van zestig tot nul …
VideoSchool/onderwijs