Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Tekeningen programmeren met SVG
In deze oefeningenreeks van CoderDojo Waregem op Dodona leren leerlingen een SVG- bestand coderen van een Yin-Yang-symbool met een 0 en 1. Dit is het symbool van de organisatie CoderDojo waarbij vrijwilligers wereldwijd codeerlessen organiseren.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Coding Park: Leren programmeren
Coding Park is een codeerplatform waarop leerlingen leren coderen en computationeel denken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van visuele blokken of Python. Je kan meteen aan de slag in de gratis programmeeromgeving. Als je als ouder of leerkracht de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
ZIM Editor: Coderen in ZIM via de webbrowser
Via de ZIM-code-webeditor kan je programmeren in ZIM via de webbrowser. In deze video ontdek je de evolutie van deze code-editor.
Kinderen leren programmeren via de ZIM Slate en leraren kunnen apps (zapps = ZIM apps) ontwerpen via deze …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
MicroBlocks: Leren programmeren
MicroBlocks is een gratis, Scratch-achtige programmeertaal voor het leren werken met educatieve microcontrollerboards zoals de Micro:bit, Adafruit Circuit Playground Express en vele andere. MicroBlocks is een live programmeersysteem.
Klik op een …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Arduino: Hello World
Een microprocessor is nog steeds het belangrijkste onderdeel van de meeste elektronische toestellen. Het is het brein dat sensoren aanstuurt, denk maar aan de zelfrijdende auto, een ingewikkeld beveiligingssysteem of sensoren die luchtvervuiling, …
tot, tot
Nascholing of activiteit -
Indelen van vorm in drie pentomino's: Locodoosoefeningen
De gekregen vorm moet telkens opgevuld worden met drie pentomino’s (dit zijn vormen bestaande uit vijf vierkantjes). Het is best om met de vorm te beginnen en te verdelen in drie (verschillende) vormen met vijf vierkantjes en dan bovenaan …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Pentomino: Locodoosoefeningen
Dit document bevat acht verschillende opgaven om te maken en te zoeken met een kleine locodoos (telkens twaalf opgaven).
De gekregen vorm moet telkens opgevuld worden met twee pentomino’s (dit zijn vormen
bestaande uit vijf vierkantjes). …Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Pi Day: Vier wiskunde op 14 maart
Op 14 maart wordt wereldwijd wiskunde gevierd op Pi Day.
Pi (Griekse letter π) is het symbool van een constante die in de wiskunde gebruikt wordt. Pi is de verhouding tussen de omtrek en de oppervlakte van een cirkel.
Op deze website kan je …
WebsiteLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Pentomino's in thema kerst
In deze denkpuzzels proberen leerlingen de kersttekeningen na te leggen met pentominotegels.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Puzzelen rond 2023
Verdeel het raster in pentomino's zodat geen twee pentomino's met dezelfde vorm (ook niet gedraaid of gespiegeld) een zijde gemeen hebben. Een vierkantje met een letter in moet deel uitmaken van de pentomino met dezelfde naam.
Het getal 2023 wordt …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
NASA's Space Jam: Het heelal is ... muziek
In NASA's Space Jam Hour of Code, animeren de leerlingen de digitale versie van onze zonnestelsel om deze als een muziekinstrument te kunnen gebruiken. Het gaat hier om sonificatie, een project van NASA van 2020.
De leerlingen leren basiscodering door …
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander -
Astro Pi: Jouw code in het Ruimtestation
De European Astro Pi Challenge biedt je leerlingen de mogelijkheid om wetenschappelijk onderzoek in de ruimte uit te voeren door computerprogramma's te schrijven die draaien op Raspberry Pi-computers aan boord van het International Space Station.
Downloadbaar lesmateriaal