Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Kennismaking met programmeren: Opdracht
Deze werkbundel laat jouw leerlingen kennismaken met programmeren. Via verkennende opdrachten leren ze een aantal basisbegrippen in verband met coderen en programmeren. Op het einde doen de leerlingen een aantal oefeningen met Minecraft.
Downloadbaar lesmateriaal (46)Leerkracht -
CoderDojo: Tientallen handleidingen en didactisch materiaal om te leren programmeren
CoderDojo is een wereldwijde, door vrijwilligers geleide gemeenschap van gratis programmeerworkshops voor jongeren. CoderDojo organiseert met vrijwillgers gratis sessies om jongeren te leren programmeren. Een groot deel van het didactisch …
Downloadbaar lesmateriaal (35)Organisatie, firma, vzw -
Sudoku: Systematisch denken
Systematisch denken met sudoku aan de hand van werkblaadjes. Er zijn drie categorieën waardoor differentiëren mogelijk is. Er is een stappenplan voor beginners, maar ook voor gevorderden en experts is er een aanbod.
Downloadbaar lesmateriaal (80)Leerkracht -
Scratch: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen legt je de basis van Scratch uit, zodat je er thuis of in de klas mee aan de slag kan.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het …Downloadbaar lesmateriaal (33) -
Game ontwerpen: Project
Projectmatige aanpak waarbij de leerlingen in groep een game ontwerpen op een bestaand online platform.
Downloadbaar lesmateriaal (25)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Budgetbeheer lenen: Toets
Toets, opgebouwd volgens OVUR, gemaakt bij het thema Home sweet home. De toets bevat oefeningen rondom procent berekeningen en het berekenen van interesten.
Downloadbaar lesmateriaal (26)Leerkracht -
Codetaal: morsealfabet, lettercodes, cijfercodes en geheime tekens
In dit document vind je informatie over wat codetaal en geheimschrift is en waartoe het dient. In de bijhorende oefeningen zetten de leerlingen zelf woorden om in morsetaal, in lettercodes, in cijfercodes of in geheime tekens. En ze …
Downloadbaar lesmateriaal (47)Leerkracht, Ander -
Werkbundel Micro:bit
De Micro:bit is een fantastische tool voor het onderwijs, speciaal ontworpen om kinderen op een interactieve en boeiende manier de basis van programmeren bij te brengen. Met een reeks van negen gevarieerde projecten biedt deze Micro:bit-werkbundel …
Downloadbaar lesmateriaal (15)NieuwLeerkracht -
Wiskundige uitdagingen
PQRS-Q 6 bevat Puzzels, Raadsels en Spelletjes voor het wiskundeonderwijs. Het bevat een rijkdom aan uitdagende opdrachten die in verschillende studierichtingen kunnen gebruikt worden. Het zijn opdrachten die gaan over logisch denken, magie, …
Downloadbaar lesmateriaal (14)Leerkracht -
ZEBO-schema: Zender, boodschap, ontvanger
Dit is een groot ZEBO-schema om op te hangen in de klas. Er staan al enkele voorbeelden vermeld bij de verschillende onderdelen. Je kan dit verder aanvullen met de leerlingen en ophangen in de klas.
Downloadbaar lesmateriaal (20)Leerkracht -
mBlock en mBot: Instap en opdrachten
Met deze instap en opdrachten leer je werken met de mBot door deze te programmeren met mBlock.
Downloadbaar lesmateriaal (13) -
Seinsleutel bouwen en gebruiken
Dit document is een brochure i.v.m. het gebruik van morsecode, het zelf bouwen van een eenvoudige seinsleutel en eenvoudige toepassingen hierop.
In het kader van elektrische schakelingen wordt er in dit geval gewerkt met hout waarbij getracht wordt …
Downloadbaar lesmateriaal (13)Leerkracht, ICT-coördinator, …