Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Leren programmeren met Mind+
Mind+ is een programmeertool waarmee je een toepassing programmeert door codeerblokken te slepen en vast te klikken. Mind+ heeft talloze tutorials, voorbeeldprojecten en een grote community om te leren programmeren.
Mind+ ondersteunt een breed scala …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
MicroBlocks: Leren programmeren
MicroBlocks is een gratis, Scratch-achtige programmeertaal voor het leren werken met educatieve microcontrollerboards zoals de Micro:bit, Adafruit Circuit Playground Express en vele andere. MicroBlocks is een live programmeersysteem.
Klik op een …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
PictoBlox: Grafisch coderen
PictoBlox is een op blokcode gebaseerde educatieve tool voor beginners met hardware-interactiemogelijkheden voor opkomende technologieën zoals robotica, AI en machinaal leren die het leren coderen leuk en boeiend maken.
Je kan ook met de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Stencyl: Games bouwen met blokcode
Stencyl is blokcodering, en dus basis programmeren, net als de populaire Scratch, maar met turbo-versterkte mogelijkheden!
Gebruikers kunnen games maken die op verschillende platforms kunnen worden gepubliceerd.App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Robocode: Programmeerspel
Robocode is een programmeerspel waarbij het doel is om een robotgevechtstank te ontwikkelen om te strijden tegen andere tanks in Java. De robotgevechten worden in realtime en op het scherm uitgevoerd.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Maak een adblocker met Raspberry Pi en Pi-hole
In deze bijdrage kom je te weten hoe je met een Raspberry Pi en Pi-hole een centrale adblocker maakt waarmee je jouw smartphone, spelcomputer en slimme televisie tegen reclame beschermt.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
TigerJython: Leren programmeren
TigerJython is een gratis ontwikkelomgeving om te leren programmeren met Python. TygerJython werd ontworpen aan de ETH Zürich. De IDE (Integrated Development Environment) bevat alle benodigde componenten om heel diverse programma’s …
App of softwareLeerkracht, Systeembeheerder -
Speel met wiskunde en programmeren in Human Resource Machine
In het spel Human Resource Machine leren kinderen programmatorisch denken. Ze schrijven een soort programma om een opdracht juist te laten uitvoeren, via wiskundige berekeningen. Klinkt ingewikkeld, maar het spel legt het speels en …
App of software (3)Organisatie, firma, vzw -
Kano: Een computer in een kit
Kano is een computerbouwpakket gebaseerd op de Raspberry Pi mini-computer. Met het Kano bouwpakket kan je een computer in elkaar steken alsof je met Lego speelt. Kinderen leren er op een speelse manier de basisbegrippen over de computer en …App of softwareAndere functie -
Raspberry Pi: Goedkope educatieve computer
De Raspberry Pi is een singleboardcomputer gebaseerd op ARM-processors met afmetingen niet veel groter dan een bankkaart. Hij is aan de Universiteit van Cambridge specifiek ontwikkeld voor educatieve doeleinden. Er zijn meer dan 10 …
App of software (3)Organisatie, firma, vzw