Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Code City: Codeerlessen
Coderen en computationeel denken zijn dé vaardigheden van de toekomst. Door te coderen leren kinderen de digitale wereld beter begrijpen. Ze leren logisch nadenken, krijgen een beter ruimtelijk inzicht en lossen problemen op. Een flinke …
WebsiteNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Whadda: Ontwikkel je STEM- en programmeervaardigheden
Whadda biedt de makersgemeenschap doe-het-zelf-elektronica en apparatuur om ideeën tot leven te brengen! Doe mee met onze zoektocht om meer te leren over elektronica, programmeren, mechanica en meer nuttige vaardigheden! Laat je inspireren …
WebsiteNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Robots voor educatie: Smart
Bij Smartrobot.solutions geloven we er in dat er voor elke uitdaging een robot gebruikt kan worden. Of het nu gaat om een zorgrobot, een servicerobot in de horeca of een telepresencerobot op kantoor, er is altijd een robot voor jou.
Voor educatie …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Peter Mathijssen: Lesmateriaal over coderen
Deze website van Peter Mathijssen verzamelt informatie, lesmateriaal en tutorials over apps en projecten die allemaal met computing en computationeel denken te maken hebben. Zaken die aan bod komen zijn onder andere:
- MicroBlocks,
- MIT App …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
KdG FabLab: Maakplaats voor iedereen
Het FabLab van de Karel de Grote Hogeschool is een maakplaats voor iedereen. Je vindt er onder andere:
- 3D-printers,
- een Makerbot,
- lasercutters,
- een CNC-frees,
- een AR/VR-space,
- een textielatelier,
- educatieve tools (Makey Makeys, Microbit ....) …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
De Creatieve Code
De Creatieve Code zet programmeren in als een creatieve tool en is tegelijkertijd een actieve manier om meer over kunst te weten te komen. Leerlingen leren bovendien kritisch te kijken naar technologie door er zelf mee aan de slag te gaan.
Samen …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
STEMpedia Education: Lesmateriaal en projecten voor STEM
STEMpedia helpt leerlingen en leerkrachten op een interactieve manier leren over kunstmatige intelligentie, machine learning, Python en robotica. De website bundelt een grote hoeveelheid aan projecten en leermiddelen over coderen en …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Online leerplatform: Programmeren in Python
Programmeren is het schrijven van een computerprogramma, een concrete reeks instructies die een computer kan uitvoeren. Dit gebeurt in een programmeertaal. Er bestaan véél verschilende programmeertalen, zoals Javascript, HTML, …
Website -
Online leerplatform: Arduino
De Arduino is een populaire microcontroller met ongekende mogelijkheden. Hardware en software speciaal ontwikkeld voor beginnende ontwikkelaars en iedereen geïnteresseerd in het creëren van interactieve projecten of een geautomatiseerde …
Website -
Robotland: Beweegt je wereld
Robotland is een technologie- en funpark gelegen te Essen. Je kan op een educatieve, maar speelse wijze kennismaken met de meest innovatieve transport- en robottechnieken van het moment.
WebsiteLeerkracht -
Arduino voor beginners: Projecten
Dit leerpad laat je leerlingen kennismaken met de verschillende mogelijkheden van het programmeren van een Arduino. Stapsgewijs leren je studenten diverse componenten schakelen en regelen. Je vindt er verschillende projecten die je met de Arduino …
WebsiteLeerkracht -
Micro:bit: 101 projecten
Deze website bevat een grote hoeveelheid micro:bit-projecten. De lessen worden stapsgewijs opgebouwd. Daarnaast vind je ook een materiaallijst om zelf klassets samen te stellen.
Website (5)Leerkracht