Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Numerieke wiskunde met Python: Pythonprogramma's en handleiding
Deze handleiding behandelt een groot aantal computerprogramma's geschreven in Python die het manuele rekenwerk bij numerieke wiskunde vervangen. Je vindt hier een breed scala aan wiskundige toepassingen binnen de numerieke wiskunde. Voor bijna elk …
Downloadbaar lesmateriaalAndere functie -
Dobbelsteen: STEM-project
Leerlingen maken een papieren dobbelsteen. Vervolgens worden ze stap voor stap begeleid tot het uittekenen, boren en schuren van een houten dobbelsteen. Nadien programmeren ze een Micro:bit tot een dobbelsteen.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Codefestival 2022: Aftermovie
Op 10 oktober 2022 organiseerden we in Brussel het Codefestival. We vierden het tienjarige bestaan van de EU Code Week. Het was een leerrijke editie. Er waren workshops voor leerlingen en leerkrachten.
Video -
Dwengo UGent: Draaiboek robotwedstrijd
Ter ondersteuning van de UGent Dwengo robotwedstrijd maakten we dit draaiboek.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Ander -
Programmeren met C# en Gtk# op Raspberry Pi
Programmeren met C# en Gtk# op Raspberry Pi bevat een inleiding bij de installatie van de software-omgeving en een beschrijving van hoe een console-applicatie en een vensterapplicatie worden gebouwd.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Programmeren met Scratch: Maken van doolhof
De leerlingen maken een spelletje (doolhof) met Scratch en verwerken er verschillende elementen uit de opdracht in. Leerlingen die dit al kunnen mogen naar eigen goeddunken een uitgebreide versie maken.
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Budgetbeheer lenen: Toets
Toets, opgebouwd volgens OVUR, gemaakt bij het thema Home sweet home. De toets bevat oefeningen rondom procent berekeningen en het berekenen van interesten.
Downloadbaar lesmateriaal (26)Leerkracht -
Arduino: Zelfsturende wagen
Met deze handleiding maak je een wagentje dat obstakels ontwijkt. Behalve een Arduino wordt hier ook een Motor-Shield gebruikt waarmee je meerdere servo-motoren, DC motoren en 2 steppen-motoren kan aansluiten.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Ontwerpen afvalrobot: Projectvoorstel
Projectvoorstel om afvalrobot te ontwerpen met LEGO MINDSTORMS.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Grafisch programmeren: mBot
Handleiding en lesprogramma's over de visuele programmeertaal mBlok. Deze programmeertaal lijkt erg op Scratch.
Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Game of codes: Programmeren via code.org
Een eenvoudige handleiding om in de klas met coderen aan de slag te gaan. Alle programmeerspelletjes die in deze handleiding beschreven zijn, zijn te vinden op code.org.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Talstelsels - Wiskundig Leerpakket 1
Deze video gaat over het gebruik van verschillende talstelsels, om de natuurlijke getallen op een geordende manier voor te stellen. Naast het tientallig stelsel komen ook het binair en octaal talstelsel aan bod.
Ook algoritmes om getallen tussen het …
Video (8)Leerkracht, Ander