Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
OpenAI DevDay: Openingskeynote
Sam Altman, CEO van OpenAI, het bedrijf dat ChatGPT ontwikkelde, presenteerde op 6 november 2023 de eerste ontwikkelaarsconferentie DevDay om meer te weten te komen over de nieuwste AI-ontwikkelingen en te ontdekken wat ons te wachten staat. …
VideoNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Tekeningen programmeren met SVG
In deze oefeningenreeks van CoderDojo Waregem op Dodona leren leerlingen een SVG- bestand coderen van een Yin-Yang-symbool met een 0 en 1. Dit is het symbool van de organisatie CoderDojo waarbij vrijwilligers wereldwijd codeerlessen organiseren.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Coding Park: Leren programmeren
Coding Park is een codeerplatform waarop leerlingen leren coderen en computationeel denken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van visuele blokken of Python. Je kan meteen aan de slag in de gratis programmeeromgeving. Als je als ouder of leerkracht de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
ZIM Editor: Coderen in ZIM via de webbrowser
Via de ZIM-code-webeditor kan je programmeren in ZIM via de webbrowser. In deze video ontdek je de evolutie van deze code-editor.
Kinderen leren programmeren via de ZIM Slate en leraren kunnen apps (zapps = ZIM apps) ontwerpen via deze …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
MicroBlocks: Leren programmeren
MicroBlocks is een gratis, Scratch-achtige programmeertaal voor het leren werken met educatieve microcontrollerboards zoals de Micro:bit, Adafruit Circuit Playground Express en vele andere. MicroBlocks is een live programmeersysteem.
Klik op een …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Ooggestuurde Interface: InnovationLab
Wil je met je leerlingen deelnemen aan dit project, maak er dan kennis mee tijdens deze nascholing.
Leerlingen ontdekken eerst wat elektriciteit met het oog te maken heeft, en creëren daarna zelf de nodige elektronische schakelingen waardoor ze …
Nascholing of activiteit -
FRACTRAN: Programmeren met breuken
Nood aan een verrassend stukje wiskunde? In deze workshop leren we de verrassende taal FRACTRAN kennen, waarin een programma niet meer is dan … een lijst breuken. Computerberekeningen worden vandaag de dag uitgevoerd in moderne …
Nascholing of activiteit -
Numerieke wiskunde met Python: Pythonprogramma's en handleiding
Deze handleiding behandelt een groot aantal computerprogramma's geschreven in Python die het manuele rekenwerk bij numerieke wiskunde vervangen. Je vindt hier een breed scala aan wiskundige toepassingen binnen de numerieke wiskunde. Voor bijna elk …
Downloadbaar lesmateriaalAndere functie -
Arduino: Hello World
Een microprocessor is nog steeds het belangrijkste onderdeel van de meeste elektronische toestellen. Het is het brein dat sensoren aanstuurt, denk maar aan de zelfrijdende auto, een ingewikkeld beveiligingssysteem of sensoren die luchtvervuiling, …
tot, tot
Nascholing of activiteit -
Lightbox: STEM-project
In dit STEM-project worden leerlingen uitgedaagd om een oplossing te ontwerpen voor de ondersteuning van mensen met neurale aandoeningen tijdens hun revalidatie. Ze leren over het zenuwstelsel, reflexen en trainen reactiesnelheid door het …
Downloadbaar lesmateriaal -
Python in de klas
Onze samenleving wordt steeds meer beïnvloed en gestuurd door computersystemen, apps en algoritmes. Talloze problemen, nu en in de toekomst, worden opgelost via die krachtige computers. Ook op school en in de klas voelen we die …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Indelen van vorm in drie pentomino's: Locodoosoefeningen
De gekregen vorm moet telkens opgevuld worden met drie pentomino’s (dit zijn vormen bestaande uit vijf vierkantjes). Het is best om met de vorm te beginnen en te verdelen in drie (verschillende) vormen met vijf vierkantjes en dan bovenaan …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht