Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Unplugged programmeren: Programmeer eens een mens
Een leuke en eenvoudige programmeeropdracht. Je hebt er geen computer voor nodig.
Computers interpreteren niet, ze voeren letterlijke taken en instructies uit. Een programmeur moet dus een bestaand probleem in kleine deelstappen verdelen, die …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht, ICT-coördinator -
Dobbelsteen: STEM-project
Leerlingen maken een papieren dobbelsteen. Vervolgens worden ze stap voor stap begeleid tot het uittekenen, boren en schuren van een houten dobbelsteen. Nadien programmeren ze een Micro:bit tot een dobbelsteen.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Codefestival 2022: Aftermovie
Op 10 oktober 2022 organiseerden we in Brussel het Codefestival. We vierden het tienjarige bestaan van de EU Code Week. Het was een leerrijke editie. Er waren workshops voor leerlingen en leerkrachten.
Video -
Raadsels op kindermaat: Kaartjes
In dit leermiddel vind je raadsels op kindermaat.
Het is de bedoeling dat de kaartjes afgedrukt worden en dat het antwoord op de achterzijde van het raadsel komt te staan. De leerling in kwestie kan het raadsel lezen, een antwoord bedenken en via de …
Downloadbaar lesmateriaal (16)Leerkracht -
Dwengo UGent: Draaiboek robotwedstrijd
Ter ondersteuning van de UGent Dwengo robotwedstrijd maakten we dit draaiboek.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Ander -
Programmeren met Scratch: Maken van doolhof
De leerlingen maken een spelletje (doolhof) met Scratch en verwerken er verschillende elementen uit de opdracht in. Leerlingen die dit al kunnen mogen naar eigen goeddunken een uitgebreide versie maken.
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Programmeren: Lespakketten en tools
In deze brochure worden kort verschillende tools en apps beschreven die je kan gebruiken in het basisonderwijs om te programmeren met kinderen.
Verder zijn er enkele interessante publicaties toegevoegd.
Downloadbaar lesmateriaal (8)ICT-coördinator -
Budgetbeheer lenen: Toets
Toets, opgebouwd volgens OVUR, gemaakt bij het thema Home sweet home. De toets bevat oefeningen rondom procent berekeningen en het berekenen van interesten.
Downloadbaar lesmateriaal (26)Leerkracht -
Arduino: Zelfsturende wagen
Met deze handleiding maak je een wagentje dat obstakels ontwijkt. Behalve een Arduino wordt hier ook een Motor-Shield gebruikt waarmee je meerdere servo-motoren, DC motoren en 2 steppen-motoren kan aansluiten.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Ontwerpen afvalrobot: Projectvoorstel
Projectvoorstel om afvalrobot te ontwerpen met LEGO MINDSTORMS.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Grafisch programmeren: mBot
Handleiding en lesprogramma's over de visuele programmeertaal mBlok. Deze programmeertaal lijkt erg op Scratch.
Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Binaire puzzels set 2
Een set van binaire puzzels in vier moeilijkheidsgraden: makkelijk, medium, moeilijk en expert. Expert is zeer uitdagend. Elk werkblad heeft zes puzzels van 8x8.
Downloadbaar lesmateriaal (20)Leerkracht