Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Verken OctoStudio: Allerlei ideeën
Hier staat een verzameling van ideeën om te creëren en coderen met behulp van OctoStudio. Ontdek verschillende manieren om code te combineren met alledaagse materialen als hulpmiddel. Sommige zijn volwaardige projecten, andere zijn …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Micro:bit: Werkbundel
De Micro:bit is een fantastische tool voor het onderwijs, speciaal ontworpen om kinderen op een interactieve en boeiende manier de basis van programmeren bij te brengen. Met een reeks van negen gevarieerde projecten biedt deze Micro:bit-werkbundel …
Downloadbaar lesmateriaal (16)NieuwLeerkracht -
Programmeren in Scratch: Opdrachten
In deze bijdrage vind je verschillende bundeltjes waarmee je jouw leerlingen spelletjes laat ontwerpen in Scratch. Elke bundel is een stappenplan met screenshots. De opdrachten zijn:
- platformer maken;
- Pong-spel maken;
- cookie clicker; …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Binaire puzzels
Dit document bevat drie binaire puzzels op drie verschillende niveaus (beginner, gevorderd, expert). Bij elke puzzel is er een verbetersleutel toegevoegd.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Ander -
Pasen: Tekstlogica
Een tekstlogica is een puzzel waarbij je door goed lezen (begrijpend lezen) en logisch nadenken de oplossing kunt achterhalen.
In dit leermiddel vind je een puzzel rond Pasen. Leerlingen zoeken uit wie welk paasei vond, waar de eieren verstopt zitten …
Downloadbaar lesmateriaal (22)Leerkracht -
Pasen: Tekstlogica
Een tekstlogica is een puzzel waarbij je door goed lezen (begrijpend lezen) en logisch nadenken de oplossing kunt achterhalen.
In dit leermiddel vind je een puzzel rond Pasen.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Verjaardag: Tekstlogica
Logiquiz is een puzzel waarbij je door goed lezen (begrijpend lezen) en logisch nadenken de oplossing kunt achterhalen.
In dit leermiddel vind je een puzzel rond verjaardagen.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Wintersport: Tekstlogica
Logiquiz is een puzzel waarbij je door goed lezen (begrijpend lezen) en logisch nadenken de oplossing kunt achterhalen.
In dit leermiddel vind je een puzzel rond wintersport. Leerlingen proberen te achterhalen wie welke wintersport doet en waar de …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Micro:bit en Mario Kart: Codeeractiviteit
Volledig uitgewerkt (Engelstalig) lesproject van Digital Schoolhouse waarin leerlingen een micro:bit programmeren om animaties te tonen aan Mario Kart-racers terwijl ze over een racecircuit rijden. De workshop begint met het creëren van …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Het weer: Bee-Botkaarten
Een spreekopdracht over het weer combineren met de Bee-Bot, doe je met deze handige kaartjes voor de transparante Bee-Botmat.
Downloadbaar lesmateriaalGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Eten: Tekstlogica
Logiquiz is een puzzel waarbij je door goed lezen (begrijpend lezen) en logisch nadenken de oplossing kunt achterhalen.
In dit leermiddel vind je een puzzel rond eten. De leerlingen proberen te achterhalen wie wat eet.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
LEGO: Tekstlogica
Logiquiz is een puzzel waarbij je door goed lezen (begrijpend lezen) en logisch nadenken de oplossing kunt achterhalen.
In dit leermiddel vind je een puzzel rond LEGO.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht