Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Scratch: Opdrachtenfiches
Leerlingen kunnen zelfstandig aan de slag met deze Scratch opdrachtfiches.
Ze maken een vangspel, animeren hun naam, verzinnen een verhaal, ...
Downloadbaar lesmateriaal (24)Leerkracht, ICT-coördinator -
SmartGames: Begeleidende werkbladen
Bij elke smartgame hoort een blad waarop de leerling kan aanduiden tot welk niveau ze al gekomen zijn en welk doel de leerkracht voorop stelt.
Downloadbaar lesmateriaal (21)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Stappenplannen voor Scratch
Ik herwerkte de vroegere stappenplannen van Scratch. Nu kan je ze opnieuw gebruiken met de nieuwe versie van Scratch.
Downloadbaar lesmateriaal (68)Leerkracht, ICT-coördinator -
Binaire puzzels set 2
Een set van binaire puzzels in vier moeilijkheidsgraden: makkelijk, medium, moeilijk en expert. Expert is zeer uitdagend. Elk werkblad heeft zes puzzels van 8x8.
Downloadbaar lesmateriaal (21)Leerkracht -
Ontdek het patroon: Kraak de code
Leerlingen bekijken een getallenreeks en zoeken het patroon dat steeds terugkomt. Ze vullen de getallenreeks aan. Als ze de getallenreeks juist aanvullen, dan kunnen ze met de gevonden woorden een zin maken.
Bron: Kraak de code : Ontdek het …
Downloadbaar lesmateriaal (23)Student (lerarenopleiding) -
Computationeel denken
Op de site vind je uitleg over computationeel denken. Er zijn verschillende ideeën om te gebruiken in je klas uitgewerkt.
Website (26)Leerkracht -
Kennismaking met programmeren: Opdracht
Deze werkbundel laat jouw leerlingen kennismaken met programmeren. Via verkennende opdrachten leren ze een aantal basisbegrippen in verband met coderen en programmeren. Op het einde doen de leerlingen een aantal oefeningen met Minecraft.
Downloadbaar lesmateriaal (46)Leerkracht -
Sudoku met kleuren
Sudoku met kleuren op drie verschillende niveau's.
Downloadbaar lesmateriaal (55)Leerkracht -
Logisch denken: Raadsels
Leuke raadsels, die je samen met je klas als tussendoortje kan doen.
Downloadbaar lesmateriaal (72)Leerkracht -
CoderDojo: Tientallen handleidingen en didactisch materiaal om te leren programmeren
CoderDojo is een wereldwijde, door vrijwilligers geleide gemeenschap van gratis programmeerworkshops voor jongeren. CoderDojo organiseert met vrijwillgers gratis sessies om jongeren te leren programmeren. Een groot deel van het didactisch …
Downloadbaar lesmateriaal (35)Organisatie, firma, vzw -
Pixelkunst
Lees en volg de code correct en maak een mooie tekening.
Programmeren zonder computer (computational thinking)Downloadbaar lesmateriaal (90)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Sudoku: Oefenbundel
Deze bundel met sudoku's kan gebruikte worden als extra activiteit in de klas.
Er zijn drie verschillende sudoku's: 4x4, 6x6 en 9x9. Telkens zijn er ook drie niveaus voorzien: gemakkelijk, gemiddeld en moeilijk.
Downloadbaar lesmateriaal (145)Leerkracht, ICT-coördinator, …