Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
OPTA Serie 8A: Opkom- en afvalvertraging
Deze video-opname laat zien hoe je een ladderdiagram maakt waarmee je een tweede uitgang vertraagd inschakelt na het inschakelen van een eerste ingang. Vervolgens zal de tweede uitgang vertraagd uitschakelen na het uitschakelen van een eerste …
VideoLeerkracht -
OPTA Serie 8A: Opkomvertraging
Deze video-opname laat zien hoe je een ladderdiagram maakt waarmee je een tweede uitgang vertraagd inschakelt na het inschakelen van een eerste ingang. In deze video wordt verwezen naar het aanschakelen van een badkamerventilator in combinatie …
VideoLeerkracht -
OPTA Serie 8A: Koppelen met Arduino
OPTA is het eerste programmeerbare logische relais dat je kan programmeren met bijvoorbeeld Arduino IDE. Deze videopresentatie toont je hoe je de software van de OPTA installeert en koppelt met de Arduinosoftware.
VideoLeerkracht -
Codefestival 2023: Aftermovie
Op maandag 9 oktober organiseerde het Kenniscentrum een nieuwe editie van het Codefestival. Het was opnieuw een dag vol boeiende sprekers en leerrijke workshops voor leraren én leerlingen. Het Codefestival komt tot stand in samenwerking met …
Video -
Een podcast maken in Garageband
In dit filmpje leren je leerlingen een podcast maken met een iOS-device. Ze gaan aan het werk met de app Garageband.
VideoLeerkracht -
Robots in de klas: Video
In deze video krijg je uitleg over een aantal educatieve robots. We bespreken de Doc, de Super Doc en de Cubetto. Je komt te weten wat de mogelijkheden zijn van deze robots en hoe je ze in de klas kan inzetten.
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Ontdek de mBot: Video
In deze video krijg je uitleg over het gebruik en de mogelijkheden van de mBot, een educatieve robotkit om te leren programmeren met kinderen.
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Maak kennis met de Ozobot 2.0: Video
Kennisclip over de Ozobot 2.0 waarin je kort kennismaakt met het educatieve robotje en enkele voor- en nadelen ontdekt. De video geeft je ook lestips en informatie over de werking van de Ozobot.
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Maak kennis met de mBot: Video
De mBot is een educatieve robot waarmee je leerlingen leert programmeren. In dit filmpje kom je meer te weten over de mBot en wat je er juist mee kan in de klas.
Video (4)Student (lerarenopleiding) -
Dash & Dot: Educatieve robots
Dash en Dot zijn twee educatieve robots die kinderen spelenderwijs leren programmeren. In deze video kom je meer te weten over wat je met deze robots zoal kan doen in de klas.
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Wat is de Bee-Bot: Video
De Bee-Bot is een robot waarmee je kinderen eenvoudig en al spelend leert programmeren. In dit informatief filmpje zie je hoe je de Bee-bot kan gebruiken.
In dit filmpje wordt gebruik gemaakt van de 'escaperoom' mat. Je komt te weten welke …
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Maak kennis met de Ozobot bit: Video
In dit filmpje kom je meer te weten over de Ozobot. De Ozobot is een educatieve programmeerbare robot die je kan inzetten in verschillende leergebieden voor verschillende leeftijden. Op de site Ozoblocky vind je kant-en-klaar lesmateriaal dat je …
VideoStudent (lerarenopleiding)