Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Codefinity: Online codeerplatform
Codefinity is een online leerplatform voor ontwikkelaars en programmeurs. Het biedt cursussen over webontwikkeling, datawetenschap, data-analyse en SQL. Het omvat ook opdrachten voor leerlingen, zoals praktische projecten en uitdagingen.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
STEMpedia Education: Lesmateriaal en projecten voor STEM
STEMpedia helpt leerlingen en leerkrachten op een interactieve manier leren over kunstmatige intelligentie, machine learning, Python en robotica. De website bundelt een grote hoeveelheid aan projecten en leermiddelen over coderen en …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Val op in het verkeer: STEM-project
De opdracht voor de leerlingen is om een accessoire te ontwerpen dat hun zichtbaarheid in het verkeer vergroot. Ze zullen hiervoor gebruikmaken van Arduino en het simulatieprogramma Tinkercad Circuits. Hierbij doorlopen ze het technische …
Interactieve oefeningLeerkracht -
CodeGuppy: JavaScript voor jongeren
CodeGuppy is een volledig gratis codeerplatform. Je leert er coderen met JavaScript.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Pasen: Webquest
Dit is een digitale escaperoom rond het thema Pasen. Er komen verschillende vaardigheden aan bod, zoals begrijpend lezen, logisch redeneren en geconcentreerd luisteren. Daarnaast worden er ook een aantal (taal)spelletjes aangeboden.
Interactieve oefening (13)Leerkracht -
Brilliant: Online STEM-cursussen
De missie van Brilliant is om leerkrachten en leerlingen te inspireren en te ontwikkelen om STEM-doelen te bereiken. De website biedt meer dan 60 online cursussen en interactieve oefeningen over uiteenlopende aspecten van wiskunde, …
Website (4)Leerkracht -
Dodona: Leren programmeren voor secundair en hoger onderwijs
Dodona is een gratis online oefenplatform om te leren programmeren. De leeromgeving bevat honderden programmeeroefeningen die gebruikt kunnen worden om diverse programmeertalen onder de knie te krijgen. Alle oefeningen zijn voorzien van …
Website (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
VEXcode VR: Online STEM-platform voor 8+
VEXcode VR is een eenvoudig te gebruiken platform waarmee je een virtuele robot kan programmeren met behulp van een op blokken gebaseerde programmeeromgeving aangedreven door Scratch of met een speciaal ontwikkelde Python-interface. …
App of software -
Projects4edu: STEM-ideeën
Website met als doel ideeën rond STEM-projecten uit te wisselen. De volgende thema's komen aan bod:
- Lego education,
- Arduino,
- 3D-printing,
- rapid prototyping,
- Cloudprofessor,
- ruimtevaart,
- techniek & wetenschap,
- wiskunde.
WebsiteLeerkracht