Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
STEM computer: Computationeel denken
Je vindt hier verschillende kant-en-klare STEM-activiteiten waarin het computationeel denken een belangrijke rol speelt.
De activiteiten zijn gericht op alle leerlingen van het basisonderwijs, van de oudste kleuter tot en met het zesde leerjaar en …
Website (25)Leerkracht, Ander -
Instructievideo's Scratch 3.0
Voor de lessenreeks Scratch 3.0 maakte ik deze website met instructievideo's, zodat leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen.
Deze instructievideo's gidsen je stap voor stap in:1. het aanmaken van een scratch-account;
2. je wegwijs te maken in de …Website (16)ICT-coördinator -
CodeKinderen: Kinderen leren programmeren
Codekinderen is een leerplatform van de Nederlandse stichting CodeKlas. De missie van de stichting is leraren en leerlingen digitaal geletterd te maken, met computational thinking in het bijzonder.
Op het platform vind je inspirerende …
Website (12)ICT-coördinator -
Scratchweb: Nederlandstalige gebruikerssite voor Scratch
Hier vind je allerhande materiaal over Scratch.
Scratch is een visuele programmeeromgeving die kinderen vanaf acht jaar aanzet om creatief te programmeren.
Je vindt hier lesmateriaal en heel wat voorbeelden.
Website (6)Leerkracht -
Digitale Wolven: Kennismaken met ICT en technologie
Digitale Wolven wil kinderen en jongeren helpen om zich voor te bereiden op de digitale wereld van vandaag en morgen. Door hen zelf aan de slag te laten gaan met toepassingen, kunnen ze zelfstandig ontdekken wat de mogelijkheden zijn. Op die …
Website (6) -
Europe Code Week
Leren programmeren helpt ons de snel veranderende wereld om ons heen te begrijpen, ons begrip van de werking van technologie te vergroten en vaardigheden en mogelijkheden te ontwikkelen om nieuwe ideeën te ontdekken en te innoveren.
De …
Website (5) -
Techniek- en wetenschapsacademie
De Techniek- en WetenschapsAcademie (TWA) is de STE(A)M-academie van Hogeschool UCLL en is actief in Vlaams-Brabant en Limburg.
De werking bestaat erin relevante en actuele onderwerpen en thema’s te vertalen naar interactieve workshops waarin …
Website (3)Leerkracht -
Programmeren basis: Soorten iteraties of lussen
Programmeren basis: soorten iteraties of lussen die gebruikt worden bij het programmeren. Gemaakt met de blokjes van Scratch.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Programmeren in het Stedelijk Onderwijs Gent: Opdrachten, ideeën, tips en links
Een website waarop heel wat opdrachten, ideeën, tips en links te vinden zijn in verband met programmeren.
De informatie wordt opgesplitst in:
- kleuter,
- eerste graad,
- tweede graad,
- derde graad,
- secundair.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
CoderDojo Belgium: In clubverband leren programmeren
CoderDojo is een non-profitbeweging die wereldwijd gratis bijeenkomsten organiseert voor jongeren van zeven tot achttien jaar om in clubverband te leren programmeren.
- CoderDojo Belgium organiseert gratis workshops (doe-het-zelflessen) …
WebsiteLeerkracht -
De Creatieve Code
De Creatieve Code zet programmeren in als een creatieve tool en is tegelijkertijd een actieve manier om meer over kunst te weten te komen. Leerlingen leren bovendien kritisch te kijken naar technologie door er zelf mee aan de slag te gaan.
Samen …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Fyxxi: Innovatief ICT-STE(A)M-lab en makerspace
Fyxxi is project van eduCentrum vzw. Fyxxi is:
- een innovatief klaslokaal in Gent, het Fyxxilab, open tijdens schooluren voor klasgroepen die onder onze begeleiding ondernemend aan de slag gaan met ICT-tools rond STEAM-onderwijs, …
Website