Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Pasen: Webquest
Dit is een digitale escaperoom rond het thema Pasen. Er komen verschillende vaardigheden aan bod, zoals begrijpend lezen, logisch redeneren en geconcentreerd luisteren. Daarnaast worden er ook een aantal (taal)spelletjes aangeboden.
Interactieve oefening (13)Leerkracht -
Digitale Wolven: Kennismaken met ICT en technologie
Digitale Wolven wil kinderen en jongeren helpen om zich voor te bereiden op de digitale wereld van vandaag en morgen. Door hen zelf aan de slag te laten gaan met toepassingen, kunnen ze zelfstandig ontdekken wat de mogelijkheden zijn. Op die …
Website (6) -
PMOT: De specialist voor uitdagende techniek materialen voor STEAM educatie en particulieren
PMOT is gespecialiseerd in wetenschap en techniek voor de basisschool en het secundair onderwijs. Hiervoor is een speciaal voor het onderwijs uitgeselecteerd assortiment samengesteld, dat past binnen onderzoekend en ontwerpend leren.
PMOT …
Website (5) -
Bomberbot: Leren programmeren
Een volledig uitgewerkte lesmethode om kinderen te leren programmeren.
Hier is geen ICT-kennis voor nodig!Volledige lesplannen en presentaties waarmee je direct aan de slag kunt. Er zijn meer dan driehonderd levels in de online game voor …
App of software (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
Brush Ninja: Digitale creativiteit
Brush Ninja biedt creatieve online tools aan. Zo maak je in een handomdraai online kunstwerkjes:
- geanimeerde gif's;
- teken en schilder online;
- codeer een kunstwerk;
- emojikunst;
- fotocollages;
- een stripverhaaltje.
App of software (3)Leerkracht, Pedagogisch begeleider -
RoboMind: Leer programmeren
ROBO is een simpele educatieve programmeertaal die het mogelijk maakt met de fundamenten van informatica kennis te maken. Naast een inleiding tot populaire programmeermethoden, krijg je inzicht in de gebieden van de robotica en kunstmatige …
WebsiteAnder -
Code for Life
Code for Life leert je de basisprincipes van coderen via gameplay. Eerst werk je met Blockly en later Python. De uitgebreide lesplannen zijn een geweldige bron voor leerkrachten.
De lesplannen zijn gebaseerd op het curriculum van het …WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Digi-lab: Mobiel digitaal laboratorium
Bij digi-lab kan je terecht voor workshops, lessen of projectondersteuning voor leerlingen, studenten of volwassenen. Onder leiding van een iCoach wordt er aan een digitaal leerproces gewerkt.
Op de website vind je heel wat bruikbaar …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Programmeren basis: Soorten iteraties of lussen
Programmeren basis: soorten iteraties of lussen die gebruikt worden bij het programmeren. Gemaakt met de blokjes van Scratch.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
BrainGymmer: De online sportschool voor je brein
BrainGymmer is een online braintraining programma waar je braingames, braintests en brainteasers kunt doen om je hersenen te trainen. BrainGymmer is samen met neurowetenschappers ontwikkeld. Dagelijks maken duizenden mensen …
WebsiteLeerkracht -
Makeymakey: Bestuur je computer met een banaan
De MakeyMakey is een een elektronisch bord waarmee je zowat alles omtovert tot een computerbesturing. Vervang je toetsenbord door een banaan en speel Pacman. Of gebruik je trap als piano! De MakeyMakey zet elektrische pulsen om in door de …
WebsiteSchool/onderwijs -
Scratch: Creatieve leergemeenschap met gedeelde programmeerprojecten, grafische programmeertool
Zin om met je leerlingen de basis onder de knie te krijgen van het programmeren? Gebruik dan Scratch. Scratch is een grafische programmeeromgeving. Via Scratch kan je korte games maken en programma's van anderen bewerken.
App of softwareDirectie