Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Kennismaking met programmeren: Opdracht
Deze werkbundel laat jouw leerlingen kennismaken met programmeren. Via verkennende opdrachten leren ze een aantal basisbegrippen in verband met coderen en programmeren. Op het einde doen de leerlingen een aantal oefeningen met Minecraft.
Downloadbaar lesmateriaal (46)Leerkracht -
Logisch denken: Raadsels
Leuke raadsels, die je samen met je klas als tussendoortje kan doen.
Downloadbaar lesmateriaal (72)Leerkracht -
CoderDojo: Tientallen handleidingen en didactisch materiaal om te leren programmeren
CoderDojo is een wereldwijde, door vrijwilligers geleide gemeenschap van gratis programmeerworkshops voor jongeren. CoderDojo organiseert met vrijwillgers gratis sessies om jongeren te leren programmeren. Een groot deel van het didactisch …
Downloadbaar lesmateriaal (35)Organisatie, firma, vzw -
Denken in matrix: Combineeroefening
Enkele eenvoudige oefeningen om met de leerlingen te werken rond denken in een matrix. Ze krijgen kaartjes die ze op de juiste plaats kunnen leggen op het rooster.
Dit doen ze door twee zaken te combineren:
- vorm en kleur,
- voorwerp en kleur, …
Downloadbaar lesmateriaal (43)Leerkracht -
Slangen en ladders: Aan de slag met de Bee-Bot
Met dit spel leren leerlingen de Bee-Bot of Blue-Bot gebruiken. Ze programmeren de stappen die ze op het spelbord moeten zetten om tot aan het einde te komen.
Downloadbaar lesmateriaal (41)ICT-coördinator -
Sudoku: Systematisch denken
Systematisch denken met sudoku aan de hand van werkblaadjes. Er zijn drie categorieën waardoor differentiëren mogelijk is. Er is een stappenplan voor beginners, maar ook voor gevorderden en experts is er een aanbod.
Downloadbaar lesmateriaal (80)Leerkracht -
Scratch: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen legt je de basis van Scratch uit, zodat je er thuis of in de klas mee aan de slag kan.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het …Downloadbaar lesmateriaal (33) -
Vorm op vorm: Spel
Bij dit spel krijgt de leerling zeven verschillende gekleurde vormen.
Met deze figuren moet hij de afbeelding op een kaartje proberen na te maken.Downloadbaar lesmateriaal (17)Leerkracht -
Game ontwerpen: Project
Projectmatige aanpak waarbij de leerlingen in groep een game ontwerpen op een bestaand online platform.
Downloadbaar lesmateriaal (25)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Budgetbeheer lenen: Toets
Toets, opgebouwd volgens OVUR, gemaakt bij het thema Home sweet home. De toets bevat oefeningen rondom procent berekeningen en het berekenen van interesten.
Downloadbaar lesmateriaal (26)Leerkracht -
Codetaal: morsealfabet, lettercodes, cijfercodes en geheime tekens
In dit document vind je informatie over wat codetaal en geheimschrift is en waartoe het dient. In de bijhorende oefeningen zetten de leerlingen zelf woorden om in morsetaal, in lettercodes, in cijfercodes of in geheime tekens. En ze …
Downloadbaar lesmateriaal (47)Leerkracht, Ander -
Werkbundel Micro:bit
De Micro:bit is een fantastische tool voor het onderwijs, speciaal ontworpen om kinderen op een interactieve en boeiende manier de basis van programmeren bij te brengen. Met een reeks van negen gevarieerde projecten biedt deze Micro:bit-werkbundel …
Downloadbaar lesmateriaal (15)NieuwLeerkracht