Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Programmeren in Scratch: Opdrachten
In deze bijdrage vind je verschillende bundeltjes waarmee je jouw leerlingen spelletjes laat ontwerpen in Scratch. Elke bundel is een stappenplan met screenshots. De opdrachten zijn:
- platformer maken;
- Pong-spel maken;
- cookie clicker; …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Starten met de micro:bit: Handleiding
In deze korte handleiding krijg je uitleg over de micro:bit en hoe je ermee aan de slag kan. De micro:bit is een minicomputer die speciaal voor kinderen ontwikkeld werd om te leren programmeren en de mogelijkheden van elektronica te ontdekken.
Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Administratief personeel -
Oppervlakteberekening in Scratch: Oefening
Oefening waarbij leerlingen leren hoe ze een variabele instellen en gebruiken tijdens het programmeren in de online programmeeromgeving Scratch. Hiervoor wordt een oefening op oppervlakteberekening gebruikt.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Kennismaking met programmeren: Opdracht
Deze werkbundel laat jouw leerlingen kennismaken met programmeren. Via verkennende opdrachten leren ze een aantal basisbegrippen in verband met coderen en programmeren. Op het einde doen de leerlingen een aantal oefeningen met Minecraft.
Downloadbaar lesmateriaal (46)Leerkracht -
Micro:bit: Bibberspel
Deze opdracht combineert programmeren met construeren. We maken een bibberspel/zenuwspel, waarbij een micro:bit het aantal aanrakingen bijhoudt. Dat kan uitgebreid worden met geluid, een valsspeelknop, een evaluatie met smileys, ...
Dit stappenplan …
Downloadbaar lesmateriaal (12)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Stappenplan en correctiesleutel bij Blockly Games
Op de website Blockly Games leer je stap voor stap programmeren.
In dit leermiddel vind je een stappenplan en correctiesleutels bij de spelletjes :
- doolhof,
- vogel,
- schildpad,
- film.
- muziek.
Downloadbaar lesmateriaal (16)Leerkracht -
Programmeren: Roby plukt bloemen
Roby is een variant op reeds bestaand materiaal. Roby moet alle bloemen plukken en in de vaas zetten. De speler moet daarvoor de weg uitstippelen a.d.h. pijltjes naar link, rechts en voorwaarts. Roby is een voorbereiding op programmeren.
Downloadbaar lesmateriaal (3)School/onderwijs -
Leskaart Scratch: Lussen en tekenen van sprites
Je leert stap voor stap in Scratch de waarschuwingslichten van een politiewagen te laten knipperen. Hiervoor gebruik je een lus. Je leert ook sprites tekenen.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Programmeren met Scratch: Maken van doolhof
De leerlingen maken een spelletje (doolhof) met Scratch en verwerken er verschillende elementen uit de opdracht in. Leerlingen die dit al kunnen mogen naar eigen goeddunken een uitgebreide versie maken.
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Programmeeroefeningen
Wil je werken met Arduino, Makey Makey, Micro:bit of Scratch? Deze oefeningen van CoderDojo helpen kinderen om spelenderwijs te programmeren. Het materiaal is onderverdeeld in starter, gevorderd en expert. De oplossingen zijn beschikbaar.
Downloadbaar lesmateriaal (10) -
Game of codes: Programmeren via code.org
Een eenvoudige handleiding om in de klas met coderen aan de slag te gaan. Alle programmeerspelletjes die in deze handleiding beschreven zijn, zijn te vinden op code.org.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Intro programmeren: Les 1 niveau DigiHeroes
Les 1, intro programmeren, niveau ByteBusters:
- kennismaking met Scratch;
- concept sequentie;
- lussen.
Het lesmateriaal omvat:
- de lesvoorbereiding;
- de sb2-files voor de kinderen (Scratchfiles met oefeningen, die ieder kind kan opladen in …
Downloadbaar lesmateriaal (4)