Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Nonogram: Kennismaking met de denkpuzzel
Een nonogram is een logische puzzel waarbij vierkantjes in een rooster ofwel ingekleurd ofwel met een X gemarkeerd worden. De oplossing is een tekening van gekleurde blokjes of pixels.
In deze bundel wordt stap voor stap getoond waar je …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Starten met de micro:bit: Handleiding
In deze korte handleiding krijg je uitleg over de micro:bit en hoe je ermee aan de slag kan. De micro:bit is een minicomputer die speciaal voor kinderen ontwikkeld werd om te leren programmeren en de mogelijkheden van elektronica te ontdekken.
Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Administratief personeel -
Micro:bit voor leerkrachten: Oefeningen en cursus
Een inleidende cursus om leerkrachten vertrouwd te maken met de micro:bit, een compacte en gebruiksvriendelijke programmeerbare computer. Tijdens deze cursus leren deelnemers de basisprincipes van programmeren, experimenteren met in- en …
Downloadbaar lesmateriaal (6)ICT-coördinator, Systeembeheerder -
Shapegrams: Digitale tekeningen maken
Je oefent met Shapegrams het digitaal tekenen en ontwerpen. Elk Shapegramdocument bevat een zelfstudievideo, ontwerphints, een afbeelding om na te maken, ruimte om te tekenen en een extra uitdaging.
Je oefent heel wat technische vaardigheden …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Vorm op vorm: Spel
Bij dit spel krijgt de leerling zeven verschillende gekleurde vormen.
Met deze figuren moet hij de afbeelding op een kaartje proberen na te maken.Downloadbaar lesmateriaal (17)Leerkracht -
2LinK²: Vakvereniging voor leraren informatica en STEM
2Link² is een vakvereniging voor leerkrachten informatica over de verschillende onderwijsnetten heen.
WebsiteICT-coördinator, Systeembeheerder -
Je naam binair: Sleutelhanger rijgen
Een sleutelhanger maken met je naam in binaire code.
Beeld (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Boterham smeren: Stap voor stap
Plaats de zinnen van de instructie in de juiste volgorde. Nadien kan je de instructie probleemloos uitvoeren.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Logisch denken: Raadsels
Leuke raadsels, die je samen met je klas als tussendoortje kan doen.
Downloadbaar lesmateriaal (72)Leerkracht -
Kloklezen: Zeg en teken de tijd
Klik op nieuwe tijd om een nieuwe tijd in te stellen. Nu heb je 2 mogelijkheden:
- klik en luister naar zeg de tijd en noteer de tijd digitaal. Daarna controleer je door op teken de tijd te klikken. Je hebt dus een kladblad en een potlood …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Logisch nadenken: Raadsels
Zes raadsels waarbij de leerlingen aan de slag gaan met probleemoplossend denken.
Downloadbaar lesmateriaal (50)Leerkracht -
Kloklezen oefenen: Scratch
Klik op de gele knop en verwoord hoe laat het is.
Klik daarna op de groene knop om het juiste antwoord te horen.Met de pijltjes kan je de volgende niveaus instellen:
- uren,
- halve uren,
- kwartier,
- blokken van 10 …
Interactieve oefening (6)Leerkracht, ICT-coördinator