Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
STEMmige snaren: Ontwerp zelf je muziekinstrument met Arduino en lasers
Dit project daagt leerlingen uit om zelf een muziekinstrument te bouwen zonder echte snaren. Geïnspireerd door enkele voorbeelden met lasers gaan ze creatief aan de slag in het ontwerp van een laserharp. Verschillende concepten van …
Downloadbaar lesmateriaal -
Lightbox: STEM-project
In dit STEM-project worden leerlingen uitgedaagd om een oplossing te ontwerpen voor de ondersteuning van mensen met neurale aandoeningen tijdens hun revalidatie. Ze leren over het zenuwstelsel, reflexen en trainen reactiesnelheid door het …
Downloadbaar lesmateriaal -
De energietransitie: STEM-project
In dit STEM-project worden je leerlingen uitgedaagd om een elektrische stroomkring te maken met meerdere energiebronnen en batterijopslag als oplossing voor de transitie van een elektrisch netwerk gebaseerd op fossiele brandstoffen naar een …
Downloadbaar lesmateriaal -
Microplastics in de oceaan: STEM-project
In dit STEM-project worden je leerlingen uitgedaagd om een eenvoudige versie te maken van een duikboot die gebruikt zou kunnen worden om microplastics te onderzoeken in de oceaan. Hierbij komen verschillende deelproblemen aan bod die worden …
Downloadbaar lesmateriaal -
Superbellen blazen: STEM-project
Op het eerste zicht is bellenblazen niets meer dan een kinderspel, maar als STEM-project is het uitdagender dan het lijkt. Onderzoekend en ontwerpend leren staan centraal in dit project. Je leerlingen gaan eerst op onderzoek naar het meest …
Downloadbaar lesmateriaal -
Seriële communicatie van Arduino naar pc: Cursus
In dit document krijg je uitgebreide informatie over de seriële communicatie van Arduino naar pc. Je leert hoe je gegevens vanuit de Arduino via de USB naar de pc kan versturen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Installatie van Arduino IDE: Handleiding
In deze handleiding krijg je uitgebreide inforamtie over het installeren en instellen van de Arduino Integrated Development Environment (IDE). Dit voor de Arduino UNO, MEGA, nano, UNO (WAVGAT), ESP8266, ESP32 en ATtiny.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Museumbeveiliging 22: STEM-project
Dit project daagt leerlingen uit om in een authentieke context een museumbeveiliging te ontwerpen. Ontdek hier hoe Lasers écht werken en hoe Arduino en GeoGebra gebruikt worden om een werkend prototype te ontwerpen en te maken.
Downloadbaar lesmateriaal -
Passief huis: STEM-project
Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Ontwerp, onderzoek en bouw je eigen schaalmodel van een passief huis met zonnecollector, collectorvat en vloerverwarming. Gebruik en simuleer de nodige …
Downloadbaar lesmateriaal -
Zelfrijdend wagentje door een groene golf: STEM-project
Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Schakel, programmeer en regel hier zelf een elektromotor, start met de basis aan vectoren, leer grafieken ten volle te benutten en wees de snelste in …
Downloadbaar lesmateriaal -
LEGO Education Innovation Studio @ VIVES: STEM-project
In onze LEGO Studio kan jouw klas en/of jijzelf als leerkracht aan de slag met de LEGO materialen. Dit gebeurt telkens binnen een optimale leeromgeving én onder begeleiding van onze LEGO coaches.
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
LEGO MINDSTORMS en wrijving
In dit lespakket kunnen leerlingen wrijving bestuderen met behulp van LEGO MINDSTORMS.
Bouwinstructies kan je op aanvraag ook verkrijgen.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht